Hej,

jag och sambon letar hus och har smygläst byggahus.se ett tag utan att vara medlem, men nu skulle jag behöva några goda råd.

Sambon och jag är hyfsat händiga, men har inte lust med alltför omfattande renoveringar. Vi vill ha tid över för annat och vi har inte råd med dubbla boenden utan måste kunna bo i huset samtidigt som vi fixar det som måste göras.

Men samtidigt räcker inte pengarna till nåt helt färdigt och vi (läs mest jag) vill ändå helst ha ett hus med äldre standard som fungerar så att man har möjlighet att i sin egen takt kan byta ut och fixa som man vill.

Ok, där ligger ribban.

Igår var vi och tittade på ett hus, väldigt passande för oss. Byggt -48, tillbyggt på 60-talet, med källargrund under hela, alltså även under tillbygget.
Källargrunden verkar vara av tegel och puts, bjälklag och stommen i trä.

Jag har näsa som en blodhund och källaren luktade kallt men friskt, inga tecken på vare sig fukt eller mögel.
Men där finns en bastu. Vad behöver jag tänka på angående det? Att den är gjord av en fackman?

Det är en äldre dam som bott där, antagligen byggde hon och hennes man huset, eller åtminstone byggde till det. Bastun sattes nog in på 60-talet eller så att döma av elen och har säkert inte använts till annat än förråd på väldigt länge.

Nästa grej är att golvet i tillbygnaden lutar väldigt, jag påtalade det för mäklaren och hon skulle föra frågan vidare till säljaren.
Jag kan inte precis säga hur många grader men det känns tydligt och jag gillar det inte. Vad kan det bero på? Vad kan man göra åt det?

Tredje saken är att till huset finns en gammal "verkstadsbyggnad" (mäklarens beskrivning) men i min mening (jag har växt upp på landet) är det en lada utan loft. Alltså oisolerad stor träbyggnad, glipor mellan planken, målad med falu rödfärg på stampat jordgolv.

Taket är gjort i ett mysko material, det är nämligen jättetrasigt och stora bitar har fallit ner. Taket måste ner innan nästa höststorm för i nuläget är det fastbundet i byggnaden med rep. Hehe. d^_^b

Men vad är det gjort av? Det är korrugerade, tunna sjok av nån grå cementliknande massa med lite fibrer i. Eternit?
Och hur får jag ner skiten? Det är _väldigt_ glest mellan takstolarna.
Byggnaden i övrigt kanske skulle gå att rädda om man lägger typ ett papptak på. Jag har ju inte kollat virket i takstolar och bjälkar högst upp och de har ju varit exponerade för väder och vind ett tag antagligen.
Men det är en bastant byggnad och det även om bjälkarna har vittrat lite kan kärnan ändå vara frisk. Eller?

Helst vill vi så klart riva och bygga dubbelcarport... vad tror ni?
 
Uthuset har jag inga kommentarer om, annat än att det takmaterial du beskriver har tillverkats både som eternit (med asbest) och material utan asbest.

det lutande golvet i tillbyggnaden beror säkert på att den sjunker, eller har sjunkit. Det är inte helt ovanligt att tillbyggnader sjunker i förhållande till huset de är påhängda, under de första åren, tom de första 10-20 åren. Framförallt om det är byggt på lera, och inte pålat. Om då tillbyggnaden sitter fast i huset så blir det snett.

Första jokern är då att veta om den har slutat röra sig. Om det fortfarande rör sig och man vill åtgärda så är det nog bara pålning som hjälper, och då troligen av både huvudbyggnad och tillbyggnad. Det är dyrt, kan vara väldigt dyrt.

Om det inte rör på sig längre så kan man ibland lyfta och räta upp huset med domkrafter, altenativt kan man riva upp golvet och flytspackla eller regla upp till plant golv igen. Då kan det ev. synas att fönster lutar osv.
 
Tack för svar :)

Fast det var det jag var rädd för. :'-(

Hur kan man ta reda på om det ff rör sig?
Hur tillbyggnaden är gjord, om den är pålad eller inte, borde inte det finnas med i bygglovet från 60-talet?

Skit skit skit.

Jag _gillade_ det här huset.
 
Det där med om det rör sig fortfarande kan man ofta att reda på om man hittar en spricka (borde finnas) eller liknande. Där kan man göra makeringar som man sedan mäter på. Men rörelsen är typiskt säsongsartad, det rör på sig när marken torkar en riktigt varm sommar, eller när det blir väldigt blött en höst eller vinter osv. Kan också vara engångsfall med rörelser när kommunen ex. gräver i gatan utanför, det leder i många fall bort vatten och sänker grundvattennivån etc.
 
Nu har jag luskat och tänkt lite... det är sandmorän med mycket sten i marken. Ingen lera alltså. Det är ju bra. :)

Vi har även sett ett annat hus som hade ordentliga sättningar i grunden, genomgående sprickor både vertikalt och horisontellt, vid en horisontell hade dessutom källargrunden förskjutits några mm. Så nu vet jag hur det ser ut. Mäklaren försökte prata bort det som en baggis men det tror jag inte på.

Nå, i det här första huset fanns inget sånt, och den ser inte ut att vara "nypiffad" heller. Vi ska på omvisning i morgon (mäklaren hade inte nyckel till garaget sist) och ta med vattenpass och kolla extra noga.
 
Skåne-Mia skrev:
Nu har jag luskat och tänkt lite... det är sandmorän med mycket sten i marken. Ingen lera alltså. Det är ju bra. :)

Vi har även sett ett annat hus som hade ordentliga sättningar i grunden, genomgående sprickor både vertikalt och horisontellt, vid en horisontell hade dessutom källargrunden förskjutits några mm. Så nu vet jag hur det ser ut. Mäklaren försökte prata bort det som en baggis men det tror jag inte på.

Nå, i det här första huset fanns inget sånt, och den ser inte ut att vara "nypiffad" heller. Vi ska på omvisning i morgon (mäklaren hade inte nyckel till garaget sist) och ta med vattenpass och kolla extra noga.

Hej!

Lyfter en gammal tråd, mest pga nyfikenhet. Hur gick det, slog ni till?

Vi har just köpt ett hus från 38 där golven lutar ordentligt. Det står på gammal sjöbotten, och de flesta hus här omkring har satt sig. Frågan är bara om de har satt sig "klart". Hur vet man? Är det bara att mäta sprickor som gäller?

Tack!
 
Vanligtvis så sätter sig ett sådant hus aldrig klart utan det kommer att röra sig hela tiden, mest i övergången från vinter till sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.