Detta ämne har säkert dryftats 1000 ggr på detta "delforum".
Men det är så att jag bestämt mig för luftvärmepump till mitt snickeri på totalt 65 m2

Jag har några kravpunkter som ska uppfyllas:
1) Ska gå att köra på lågtemperatur när jag ej är i snickeriet t ex +8-10 grader
2) Ska vara avstängd från maj till september
2) Bara kända märken (inget "Euroshopper eller Jula")
2) Max 20 000 kr installerat och klart


Stora problemet verkar vara "lågtemperaturdrift", en försäljare sa att det kan bildas is på aggregatet (ute) och det är ej bra att köra så låga temperaturer. Men jag är ej beredd att värma upp en lokal till 15-20 grader när jag ej är där mer än 2 dagar i veckan.

Vad rekommenderar ni för luftvärmepump?
 
Klarar man IP klassen?
 
Jag håller på att renovera mitt garage på 37m2 för att ha det för bla snickeriändamål. Elektrikern har förberett eldragning för luft/luft-VP, men steg 1 för mig blir elradiatorer (slutna, oljefyllda) och det har att göra med trädammet. Jag är ärligt talat osäker på om en luft/luft verkligen funkar i en snickerimiljö utan att becka ihop? I mitt fall hade jag velat köra vattenburen värme med luft/vatten-VP, men de maskinerna verkar börja på 6kW och det är overkill för mitt garage. Dessutom kostar de från kring 25000 kronor exkl installation.
 
Enk Projektet skrev:
Klarar man IP klassen?
Vad menar du då? Den elutrustning jag har i snickeriet ligger normalt på IP54
Fuktnivån ligger sällan över 50%.
Vad gäller damm så kommer aggregatet att sitta högt upp (som jag förstått ska det göra det) och det lilla findamm som uppstår borde gå att damma ut ur filtren med jämna mellanrum. Jag har spånsugen i ett separat rum enligt brandskyddsreglerna så jag får inte in något findamm ut i luften därifrån.
 
Luftluft innerdelar har ofta bara skyddsklass IP20 (och utedelen kanske IP24). Inget för våta, explosiva eller brandfarliga rum. Med spånsugen i separat rum och inget spåndamm i luften kanske resten av verkstaden inte blir klassad som brandfarlig men det måste dubbelkollas. Luftvatten skulle i alla fall vara betydligt säkrare i ett snickeri.
 
Oavsett hur försiktig man är så får man ju slipdamm precis överallt i luften när man jobbar...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rent konkret, vad är det som kan hända? Det sitter kontaktorer, kolborstar, brytare osv i många maskiner i snickeriet och vad innehåller värmepumpen som gör att den kan starta en brand?
 
Jag ser det mest som att du får en icke-fungerande värmepump eftersom den täcks in med damm. Den kör ju igenom all luft i verkstan ganska ofta.
 
Har nu kollat med en ledande värmepumpstillverkare och allt damm-prat kan vi lägga på hyllan. Det är bara att rengöra filtren frekvent, dessutom ska man ha filter och utsug för slipdamm har bara amatörer i sin verkstad, resten tänker på lungorna ;-)
 
Hej, vad köpte du för värmepump?
 
IVT och är mycket nöjd! Klanderfri drift sedan vintern 2011 :)
 
Gruvberget, finns du kvar på forumet? Jag har samma funderingar som du hade för sex år sedan. Funkar IVTn bra fortfarande? :)
 
Ett tips: Polarpumpen.se
 
postorderfirmor köper in större partier när dom kan få bra pris och vips så är det den bästa värmepumpen på marknaden och nästa månad är det hux flux en annan som är bäst på marknaden ;)

Bättre att kolla med en seriös handlare i sin närhet vad dom rekomenderar när dom har fått förutsättningarna.

Mycket damm och smuts = modell med så lite lull lull som möjligt som kan börja strula och det ska vara lätt att komma åt för att blåsa rent värmepaketet med lite tryckluft då filtren inte kommer ta allt finkornigt damm
 
Mycket intresserad av detta, är det någon som har pinfärsk erfarenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.