Och den fastnar på "allt"? Och hur ser det ut med hållbarheten. vore ju tråkigt och behöva putsa om om 10 år?
 
Det finns ingen som fastnar på allt men jag tror nog att gipsputs fastnar på allt som vanlig puts fastnar på. Hållbarheten är sämre med gipsputs men jag tycker att den är tillräcklig. Sen så är det väldigt lätt att fylla i skador med lite nytt bruk. Blir ungefär som att spackla igen hål i en vägg. Hur det ser ut om 10 år vet jag inte. Fråga mig om 9 år så skall du få svar. :)
 
Intressant projekt. Ska göra likadant på 35m2. Du har inga bilder?:)
 
Ni som fräst spår själva i cellplast, hur djupt fräser ni? Fräser ni ner hela slangen, eller låter ni slangen sticka upp en aning, så den får bättre kontakt med flytspacklet?

Vilken typ av fräs använde ni. Raka kanter på spåret, eller någon annan mer sned form för att låta flytspacklet rinna ner mer mot slangen?

Vad det svårt att få slangen att ligga fast i spåret? Hur fäste ni slangen?

Den 30mm S200 jag lagt över platonmatta under ekparkett i några rum kändes spröd. Vad jag förstått har ni fräst spår i denna typ av isolering med gott resultat?

Tänkte själv lägga 40mm cellplast för att sedan fräsa spår för 12mm slang. Över blir det flytspackel och sedan klinker. Ej våtrum, 12kvm hall. Oisolerad betongplatta. Skippar platon i hallen, och fäster cellplasten mot betongen. Fogskum verkar vara ett effektivt och billigt sätt. Jag vill bygga max 60mm (40mm isolering+10mm flytspackel+10mm fix+klinker)

/F
 
Du skall inte fräsa spår för att sedan flytspackla över. Då blir det sämre kontakt mellan slangen och spacklet.
Fräsa spår gör du om du skall lägga i plåtar i spåren och sedan lägga golv "flytande" ovanpå.
Om du skall flytspackla så skall du naja slangen direkt i cellplasten alternativt köpa färdiga snäppen som trycks fast i cellplasten och fastnar med hjälp av hullingar där det sedan finns spår som man trycket fast slangen i.
 
Lägg slangen ovanpå, armera och gjut en 7-8 cm betongkaka
 
jeppeknaster skrev:
Lägg slangen ovanpå, armera och gjut en 7-8 cm betongkaka
Då hamnar jag en bra bit över de max 60mm jag kan bygga på höjden.
 
Sry, läste slarvigt. Att gjuta en tunn kaka flytspackel på frigolit hade jag aldrig gjort. Risken är stor att cellplastskivorna rör sig så det spricker och att du får riva upp, göra om och göra rätt. Att fästa cellplastskivor mot betong med fogskum förstår jag inte riktigt hur man lyckas med. Fogskummet är ju expanderande så du lär ha ett väldigt ojämt golv när det torkat. Kanske att det skulle gå att limma med nåt annat lim som man drar ut med en tandad spackel eller att man eventuellt lägger skivorna i flytfix. Men som sagt, det kan lika gärna gå åt pipan :)

Kolla på http://www.floore.se/ de har en 50 mm skiva som limmas mot underlaget och där man (tror jag iaf) kan lägga klinker direkt ovanpå.
 
Jag har ett liknande projekt i källare där jag vill lägga nytt golv (klinker) med vattenburen golvvärme under. Vill slippa bila upp det gamla golvet av flera skäl: Dels är jag orolig för sättningar då huset är byggt -31 och står på lera, dels har vi dränerat och isolerat källarväggarna och dräneringen ligger i denna delen av huset inte så djupt som det hade blivit om vi grävt ur. Sen finns det ju bättre saker att göra i livet än att bila upp källargolv :) Har också 225 cm i takhöjd nu så det finns lite att ta av.

Jag funderar på följande lösning:
- jämna av det gamla golvet med makadam eller isodränkross
- 65 mm isodränskivor + filterduk
- armering + slang för golvvärmen
- gjuta platta
- lägga klinker

Jag vill inte att det bygger mer än 150 mm totalt vilket ger att plattan kan vara max 70 mm.

Synpunkter på denna lösning?

Har också två specifika frågor:
- vad är minsta tjocklek för en gjuten platta med en sån här lösning? Är 70 mm rent av onödigt tjockt?
- är det någon poäng att lägga plast mot den befintliga plattan (före isodränet) för att stoppa fuktvandring? Eller är det bättre att låta fukten få röra på sig? Huset står på lera och nuvarande golv är fuktigt.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.