I en tidigare tråd pratade jag om att dra RiR i yttervägg men med tanke på att det inte är det optimala började jag gnugga geniknölarna för en alternativ lösning. Som syns på bilden över hur det ser ut just nu, så sitter toaavloppet till vänster, handfat i mitten och badkarsavloppet satt till höger.

4319685483_1c44e02bd3.jpg


Eftersom jag i alla fall måste bygga in avluftningsröret till avloppet är funderingen att bygga det schaktet bredare och flytta duschen till den sidan istället, utanför/framför schaktet som i så fall blir 90+ brett upp till taket vid duschen, fortsätta denna vägg med 110 höjd bakom handfatet för att slutligen lämna en nisch för toa kasetten längst till höger. Detta ger mig ca 35cm mera bredd längs väggen där allting sitter -> 90 istället för 80 cm duschhörna och 80 istället för 60 cm handfat. Tanken framgår förmodligen bättre av den andra bilden.


4406805028_60d5714675.jpg

Funderingarna då,
Om jag flyttar toaletten till höger så kommer toaavloppet att passera handfat och dush, kommer jag att tömma vattenlåsen eller blåsa avlopps luft/lukt via dessa vid spolning? Totala sträckan från toan till shacktet är 2 meter, 110 rör med 5 cm fall på denna sträcka, sen faller det 3+ meter nedåt, uppåt är det bara avluftning.

Andra funderingen gäller väggen,
Planen är att bygga en ordentlig platsbyggd vägg framför schaktet. Först diverse förstärkningar i ytterväggen för att ha ngt att fästa nya innerväggen mot som är den vägg som skall fuktspärras etc. Detta ger mig ett utrymme på 20-25 cm att dra RiR och handfatsavloppet i utan att vara i yttervägg. Är detta lämpligt? Skall i detta fall plastfolien lämnas kvar på den delen av ytterväggen som inte kommer att vara fuktspärrad (delen bakom dushen och handfatet) eftersom jag kommer att ett utrymme mellan väggarna. Oorganiska skivor i båda väggarna i vilket fall som helst.

Och sist, eftersom vägghängda toan har 110 rör ut så kan den kopplas direkt i en 110 muff, inget behov att använda en WC anslutning med gummimanchett eller har denna ngn mer funktion än att anpassa avloppet till rördimentionen från en golvmonterad toalett?


/Fundersam :S...
 
Liten updatering kan ju aldrig vara helt fel ...

Med diverse andra projekt på vägen tog lite drygt ett år att renovera badrummet men numera är det i full användning i alla fall.

Visionen finns i inlägget ovan, resultatet i nedan bilder, lättare med vidvinkel i Room328 än i en mobil kamera, blir flera bilder istället.

Spegel (med handukstorkar och skåp i spegelbilden) och belysning/hyllor
5885789994_396f4fa3ec_z.jpg


Samma vy men lite neråt. Det här med att centrera kakelplattorna med inredning ... gav upp det eftersom det inte gick att anpassa med mer än ett ställe i taget, spolknapp/handfat/duschblandare/gluggarna i duschen. Blev istället lika stora passbitar i sidorna så är det i alla fall ngt som stämmer.
5885790830_97d9afe405_z.jpg
Med referens till en annan aktuell tråd, ingen lucka över toaletten som är en Ifö Sign Art. Vad Ifö skriver i monteringsanvisningen, http://www.ifo.se/Download.aspx?url=/public/mb_files/14/32690/41-11-2.pdf :

Ifö skrev:
Med Sign installationssystem döljs alla ledningar – en fördel, både estetiskt och med tanke på ren-
göringen. Om installationsväggen innehåller inbyggnadscistern med åtkomst uppifrån rekommenderar vi en avtagbar täckplatta som skydd ovanpå installationsväggen då detta underlättar inspektion och service av spolarmatur.
Med spolknappen i fronten så finns det ingen åtkomst till ngt uppifrån, provade att plocka ur hela spolsystemet via spolluckan inann jag byggde in allting. Skulle det bli ngt tokfel i systemet så får jag i så fall knacka bort mosaiken ovan och i värsta fall kaklet framför inbyggnadssystemet som i vilket fall som helst är byggt med LIP skumskivor innanför tätskikt .


Duschhörnet
5885223955_e4e32917df_z.jpg

Med innåtgående dörr får man bygga på tröskeln för att klara fallet hela vägen (och dags att slipa golvet i hallen ser det ut som) ...
5885225347_3728576377_z.jpg


Nu då???? Vad skall man göra med fritiden (efter att golfbanorna har gått i ide - innan dess är fritid inget problem)? Lutar åt att hänga i altan & uteplats forumet då en del i hemmet tycker att 70m2 trädäck på baksidan skulle sitta bra, efter det blir det nog minhemmabio.com istället då garaget skall bli ett ordentligt biorum men sen blir det andra badrummet som skall få sig en omgång och då kommer nog diverse frågor igen, nya regler, betongplatta etc ....
 
T
Mycket snyggt, bra jobbat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.