Vi har köpt en konceptlägenhet som blir färdigbyggd i september.

Jag gillar det mesta men inte kaklet i köket. Det är vitt och det är fyrkantigt klassiskt kakel.

Köket ser likadant ut bortsett från andra material i bänkskivor och luckor samt lite annat som inte spelar roll för sammanhanget.

Det som stör är alltså en "styrenhet", ett el-uttag och fläkten.

6247902.jpg



Kan man knacka ner kaklet, slipa och göra om eller hur gör man? Dropplisten under lär man ju kunna variera lite så att inte kakelstorleken inte är avgörande för att det ska se bra ut.

Jag har aldrig kaklat förut :blushing:

/Christian
 
Inget jättejobb men det beror på lite på väg materialet bakom...

Är det gips så kommer den sannolikt att gå i sönder och få ersättas med ny...

Kakellisten under väggskåpen sitter ju bara där som utfyllnad och är ganska omodern idag så de kan man ju bara ta bort.
Fläkten får sannolikt tas bort under tiden och eluttagen är inga problem att kakla runt om inte man samtidigt passar på att flytta upp dem i underkant väggskåp...

Enklaste är dock att prata med de som bygger om det inte går att ändra innan de gjort det hela som på bilden...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Inget jättejobb men det beror på lite på väg materialet bakom...

Är det gips så kommer den sannolikt att gå i sönder och få ersättas med ny...

Kakellisten under väggskåpen sitter ju bara där som utfyllnad och är ganska omodern idag så de kan man ju bara ta bort.
Fläkten får sannolikt tas bort under tiden och eluttagen är inga problem att kakla runt om inte man samtidigt passar på att flytta upp dem i underkant väggskåp...

Enklaste är dock att prata med de som bygger om det inte går att ändra innan de gjort det hela som på bilden...
För sent :S Vi halkade in på ett bananskal i lägenhetsaffären och bestämde oss samma dag (läs igår) för att helt sonika göra en totalförändring i livet och flytta. Tre av fyra hus står redan och vårat är ett av dem.

Att ta ner fläkten ser jag inte som några problem. Däremot att flytta el-uttagen kräver väl en elektriker, eller vad säger reglerna? Jag vet ju hur man gör, men ibland är inte försäkringsbolaget nöjda med det svaret :rolleyes:

Om det är gips bakom, vilket jag tror det är, hur gör man då? Jag kan ju tänka mig att det bara är slå bort det gamla gipset, såga till ett par nya skivor och skruva fast. Sedan är det väl bara att smacka upp kaklet? Fuktspärr i ett kök?


/Christian
 
Ok...

Lättaste är då att ta bort kakellisten...och skruva bort täcklocken till uttagen... Och demontera fläkten.

Har sedan kakelsättaren varit proffsig så har han släppt typ 3mm mellan kakel och bänkskiva.
Tejpa då som skydd på bänkskivan innan du går vidare...

Ta sen en Fein multimaster och såga försiktigt genom gipsen strax över den översta kakelplattan samt mellan bänkskiva och den nedersta kakelplattan.
Sen kan du plocka bort kakel och gips ganska så enkelt och ersätta med ny gips.
Innan du sätter ny gips kan du ta dit en elektriker som flyttar upp elen till strax under väggskåpen så att du när du kakelsatt kan få satt dit snygga hörnboxar istället.
Detta är inget jättejobb som kostar speciellt mycket att få gjort men det blir ju mycket snyggare.

Fuktspärr... Nej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.