Denna tråd är flyttad manuellt från annan plats. Hoppas att det finns någon kunnig här inne som kan svara!

Hej,

Finns det någon som har köpt en innegivare till sin IVT 490 (frånluftsvärmepump).
Är ni nöjda med funktionen?
Vad blev kostnaden för att installera givaren?

I manualen står vilka ohmvärden som gäller till utegivaren. Är de lika för innegivaren?
Är det en PT100 givare?

Orsaken till mina frågor är att vi nu upptäckt att solens sköna strålar innebär en temperaturhöjning inne på att antal grader. Min tanke är att bygga mig en egen reglerkrets för att shunta (parallelt med) utegivaren på sisodär 1,05 Kohm alternativt införskaffa en innegivare. (Om jag bara kan hitta en givare som passar kan jag installera den själv då jag vet hur man kommer in i servicemenyn på pannan.)

/Farbror Melker
 
Rent generellt är det svårt att hitta en optimal placering för en innegivare, det finns många "störkällor": - drag från ventiler öppna dörrar, värme från hushållsspis, öppen spis, solinstrålning, etc. samt att värme stiger uppåt.
 
Hej!

Jag innegivare till min värmepump, dock inte en IVT 490 utan en Autoterm (samma som IVT, står tom IVT på min Givare))

Visserligen kör jag jordvärme men styrningen skall ju fungera på liknande vis...

Första året körda jag med enbart utegivare, fungerar bra under vintern. Vår och höst upplevde jag dock att temperaturen inne varierade en del, framförallt på våren när solen börjar titta in så fick ett påslag inne. Solen värmer inne men det är fortfarande kallt ute...

Efter monteringen av innegivaren har vi fått jämnare innetemperatur, för att det skall fungera bra måste man dock först ha en väl justerad kurva för utegivaren.

Man kan få prova ett par olika placeringar innan det fungerar optimalt.

Jag rekommenderar absolut att även montera innegivare, kostar inte många kronor heller.

Tror du får mer svar om du frågar på:
http://www.varmepumpsforum.com
 
Zaph0d skrev:
Man kan få prova ett par olika placeringar innan det fungerar optimalt.
Vad provade du för olika placeringar och vad blev den slutgiltiga placeringen och varför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.