Ett mindre miljövänligt sätt att stoppa dom där små liven är iaf att smeta in nåt med klorin (så starkt som möjligt) , vi hade stora problem med möss (kunde vissa dagar ta 5-7 / dag i fällor på ovanvåningen) sen la jag klorinindränkta brädor mot grundmuren och vips så är kräken nästintill borta , tog endast 2 möss på hela förra vintern mot närmare 100 st året innan , tror att plantera mynta nära huset ska funka bra dock så vet jag inte hur den trivs hos oss på vintern
 
Haha...att bygga mustätt dvs mindre än 6mm någonstans på ett helt hus :D den som tror på det det har iallafall aldrig byggt ett hus eller ens sett hur man gör.... :D :D
 
Är det någon som skulle vilja betala för att få huset mussäkert? En byggare skulle kanske lägga på 100' på priset för ett bygga mussäkert och ge en garanti på musfritt i 10 år.

Boverkets regler är bra på många sätt, men i vissa avseenden så skjuter man över målet. Jag anser att det ska finnas utrymme för att bygga billigt åt de som inte har råd med det allra bästa. Det behöver inte bli ett råttbo bara för det; självklart ska man ha en lägsta nivå som är duglig.
 
Det finns ingen möjlighet, inte ens 100 000 hjälper. Du får bo i en helsvetsad plåtlåda. Men de kommer ändå att ta sig in via avloppet, eller helt enkelt smita in genom en öppen dörr. Skaffa en katt så kommer katten att bära in medvetslösa möss och lägga dem i sängen, där de sen piggnar till.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Tätar man omsorgfullt är problemet löst. Springor över 6 mm får inte förekomma!
 
Den gamla sommarstugan som jag håller på med att fixa upp, så hittar jag aluminiums folie ta mig fa.. överallt.. Men har möss här inne ändå.. Nu har ju inte jag stoppat tillbaks dom jag har hittat då men.. Så jag vet inte om det hjälper något,
 
3 katter. Eller 5.
 
kina33 kina33 skrev:
Hej!
Undrar: hur kan det komma in möss i ett nybyggt trähus?
Jag ska snart flytta in i ett nytt hus från Småa. Flera av grannarna (som bor i samma nybyggda område) har hittat möss i sitt hus.
Är det tecken på byggfel, eller något att acceptera?
Folksam fixade så Anticimex skickade några musfällor i trä! Gratis service.
 
Tråden är från 2011, kina33 har inte varit inloggad sen 2016 enligt profilen.
 
Vi har alltid haft katt och aldrig haft problem med sådant. Men de håller ju även koll ute på tomten också och avrättar möss som kommer för nära. Däremot så skulle de ju kunna komma upp på vinden kanske. Fast katterna är rätt ofta på taket, kanske är för att agera portvakt på vinden för mössen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.