jarlh skrev:
Vår besiktningsman tipsade oss om att vi borde ha baljor under kyl och frys. Nu har vi inte skaffat det än, men det nog snart.

Vårt Siemens-kylskåp har nämligen den fula ovanan att hälla ut vatten på golvet. Det verkar som om kondensvattnet inte hittar rätt väg, utan rinner ner under grönsakslådan och ut genom dörröppningen. Jag har några gånger nu i augusti hittat pölar precis nedanför kyskåpet, runt foten under gångjärnet. Hade man haft en balja där vore det inga problem, men nu är det risk att parketten skadas om man inte upptäcker pölen i tid.

Besiktningsmannens anledningen till att man skulle ha balja var att karet på kylskåpets baksida för kondensvatten kan läcka. Då rinner allt kondensvatten ut bakom kylskåpet, vilket man inte upptäcker i första taget.
Läckande kondensvatten beror oftast på att det är täppt i slangen som leder ner kondensvattnet till en "skål" på kompressorn där det dunstar av värmen. Om man sätter t.ex. pappersförpackningar, dillkvistar m.m. emot kylplattan längst in i kylen så fryser små bitar fast på plattan. När kylen frostar av (varje gång termostaten slår ifrån) så följer skräpet med ner i rännan för kondensvatten och täpper till. Sedan breddar rännan över och kondensvattnet följer innerväggarna ner och ut genom dörren.

Det kan ju även hända att skålen på kompressorn lossnar eller går sönder och då rinner kondensvattnet ut på baksidan i stället, och det är ju inte lika lätt att upptäcka… Detta gäller om skåpet inte har ett helt integrerat kylsystem som vissa nyare skåp har.
 
Det viktiga är vad som står i avtalet med försäkringsbolaget inte vad de säger! Kom ihåg att det bolag säger gäller inte om du inte har det skriftligt...
Vad jag hört står det inget om att man måste ha något under diskmaskin... och att man fått rätt mot försäkringsbolaget i domstol pga detta. Men jag har inte kollat upp detta själv... Men även om man får rätt så är inte trist att råka ut för en vattenskada så det är nog bra att ha skyddet ändå. ;)
 
Att försäkringsbolaget säger att det räcker med vattentätt och sluttande golv förpliktigar dem exakt ingenting.

Om du har ett vattentätt sluttande golv, så kommer du att upptäcka att din maskin läcker, torka upp det och fixa problemet.

Om du har fått en vattenskada och ringer försäkringsbolaget, så var uppenbarligen ditt tätskikt och/eller lutning inte tillräcklig och din ersättning blir nedsatt.

Skall du köra varianten "mitt golv är tillräckligt bra, så jag köper inget skydd", så är det bättre att säga upp försäkringen, då kommer du åtminstonde att slippa premien och får ändå samma ersättning, dvs ingen, vid skada.

/ Fredrik
 
Dem här skydden under diskmaskinen är ganska fula/ störande i framkant och kommer i
vägen för en sockel/list. Får man skära av dem i framkant så att dem ligger bakom sockeln ?
 
Lawrence skrev:
Dem här skydden under diskmaskinen är ganska fula/ störande i framkant och kommer i
vägen för en sockel/list. Får man skära av dem i framkant så att dem ligger bakom sockeln ?
Får och får...

Meningen är att de skall fylla en funktion så att man kan se eventuella läckage innan det har förstört för mycket... :rolleyes:
Bryr man sig inte om detta kan man ju skita i att använda det... :x;)

Skämt åsido...

Poängen är som sagt att vattnet ska rinna fram så att det syns att man har läckage och vissa underlägg är bara så djupa så de slutar precis under sockeln.
Har man sedan sockel med gummilist att sätta i botten så brukar jag hoppa över den gummilisten precis vid diskmaskinen för då kan ju vattnet komma mellan och fram...
Har man ingen gummilist att sätta på sockeln så kan man ju haka sockeln 2-3mm i botten vid diskmaskinen ifall man har ett tjockt underlägg...
 
Jag har sett flera nyrenoverade kök där man monterat sockel framför diskmaskinen och helt klätt in skyddet.
Jag har påpekat detta men de flesta tycker det är trevligt att slippa se skyddet.
I samma kök hade man också helt klätt in Ky/Frys så det var utan ventilation också.
 
Kave skrev:
Jag har sett flera nyrenoverade kök där man monterat sockel framför diskmaskinen och helt klätt in skyddet.
Jag har påpekat detta men de flesta tycker det är trevligt att slippa se skyddet.
I samma kök hade man också helt klätt in Ky/Frys så det var utan ventilation också.
Det gör inget om man sätter sockel framför skyddet, så länge det inte är vattentätt. D.v.s. att man har en gummilist eller liknande.

Huvudsaken är att vattnet kan rinna ut på golvet så att man uppmärksammar problemet. Jag har en sockel framför diskmaskinen, men jag har tillsett att jag har en springa på någon milimeter för att vattnet skall kunna rinna ut.

En annan smart grej är att placera ett vattenlarm i vattenskyddet. Är man hemma och är lite kvick hinner inte ens vattnet komma ut på golvet.

Helst skall man även ansluta en vattensäkring (osäker på om det verkligen kallas så?) som känner av läckage och automatiskt stänger vattentillförseln. Det är ett bra skydd om man är bortrest. Det är förmodligen bara en tidsfråga innan vattensäkringar blir obligatoriska för att du skall anses ha uppfyllt aktsamhetskravet. De är ju varken speciellt dyra eller svåra att installera och har man råd att montera ett nytt kök för 150.000 och uppåt handlar det sannolikt inte om kostnaden.

Det finns även vattensäkringar som man installerar vid huvudledningen och då blir ju alla vatteninstallationer i huset skyddade. En annan positiv egenskap är ju att den även känner av om toalettstolar står och rinner hela tiden vilket faktiskt kan spara lite pengar.

Att inte ha en ordentlig ventilation för kyl/frys är dock mycket dumt och bidrar bara till att kompressorn slits fortare, samt att kondensvattnet inte kan avdunsta lika lätt. Att man hoppat över att montera ett galler i sockeln beror sannolikt på okunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.