Jag och min sambo har så svårt för att bestämma om vi ska köpa nytt hus eller begagnat. Vi har fått en tomt precis i det område vi vill och faktiskt billigt. Men det verkar så krångligt med nytt och så rädslan för att kalkylen inte ska stämma och att man åker på världens bakslag, eventuella räntehöjningar osv. Kan någon övertyga mig om vad som är bäst, nytt eller gammalt???!!!
 
Jag tycker ni ska bygga nytt. Det är få förunnat att få tomt där man verkligen vill bo och dessutom billigt.
Jag bor i begagnat men sitter ändå och oroar mig för räntor osv. Vill bygga nytt men där jag vill bo finns inga tomter och när de väl dyker upp så är de dyrare än huset jag bor i.
 
Nackdelen med ett gammalt hus e väll att man kan få oväntade stora utgifter. + en massa renovering som gör att man aldrig känner sig färdig. Därimot så tycker jag sj att fast jag byggt nytt hus nu, så har många äldre hus har en viss charm som man aldrig får i ett nytt hus. Nytt e nytt och det kan bara vara känslan att få åstadkomma något exakt som man själv vill ha det från början. Men visst det e inte billigt att bygga nytt hus heller. Så det där är något som ni måste fundera över sj. Har ni fått tag i en tomt billigt på ett ställe ni helst vill bo på så skulle jag kanske inte vela allt för länge. ;)
 
Det är troligt att ett gammalt hus blir lika dyrt som ett nytt efter det du har renoverat upp det.. (vilket troligen tar flera år = byggarbetsplats) ;)

Så kan det ju bli..

Å andra sidan finns det ju dyrare gammla hus som inte behöver lika mycket renovering.. :-?

Något bra ? med gammla hus är att tomten oftast är uppvuxen.. Äppelträden ger rikligt med frukt, insynskydd mot grannar/väg är redan uppvuxen, du kan springa naken runt huset om du vill ingen ser dig.. ;) Du får en hel trädgård som "måste" tas hand om..
Sen är ju investeringen inte så "hög" på en gång.. med lite tur kan du spara i hop lite då o då.. och renovera i steg.. tyvvär så är det ju dom dyra grejerna som man ev måste ta lån på.. tex, dränering, tak omläggning, byta kök, göra om badrum, byta uppvärmningsform.. Men är allt det där ok.. så är det ett riktigt Kap..! :)


Naktdelen är ju..

Taskig ventelation, taskig isolering = höga uppvärmingskostnader.. Samt en massa små grejer som ständigt behöver fixas..

Har man tummen mitt i hand, eller orkar inte bry sig om huset, eller har helt enkelt inte tid.. = köp nytt

Har man tummen där den ska vara + tid + pengar = köp begg..

Naktdelen med ett nytt hus är ju en hög kostnad i början.. sen kostar det inte så mycket mer.. måla/tapesera om 10-15 år är ju ingen jättekostnad...

För hur det änn blir så kräver allt med hus 3 saker.
Tid, Pengar, Motivation. Saknas nått av det så blir det inget..

hade jag letat hus i dag hade det nog blivit ett 80-tals hus med vattenburenvärme.. ::)
 
Hej!

Fundera också lite på vilken typ av hus ni vill bo i. Jag har bott både i nytt och gammalt och har kommit fram till att jag trivs och mår väldigt bra i hus byggda på 30-40-talet (även om vissa som t.ex Per-Erik tycker att de har taskig ventilation).

Jag tycker att det finns ett antal olika typer av hus som alla känns väldigt olika att bo i:

Jättegamla = före 1900
Gamla ~1920
Funkis ~1930-40
50-tal
60-70 - tal
Nya

Fundera gärna på vilken sort ni vill ha. Alla har sina för och nackdelar, både vad gäller känsla, utseende och konstruktion. Den stora fördelen med att bygga helt nytt är vä att man kan anlita en arkitelt och få det precis som man vill. Om man nu vet det ;)

/pinebar
 
W
Det där med rädslan för att kalkylen inte ska stämma så man inte har råd att bo där beror ju endast på att man har byggt ett för dyrt hus för sin ekonomi. Har läst inlägg här som handlat om kalkyler och vissa har ojjat sig för att byggelen var 30 000 istället för 15 000. Skapar detta problem ska man inte bygga jag menar 15 000 spänn det e ju inget när det gäller hus, ha minst ett par 100 000' i reserv så går det bättre för det kommer bli dyrare än planerat. Detta gäller oavsett nytt eller gammalt.
Har själv renoverat ett gammalt hus och det blev 3 ggr så dyrt som planerat och vi hade ändå planerat en väl tilltagen budget. Nu gjorde det oss inte så mycket för det blev så fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.