joflopp skrev:
Om det är byggt så så ser jag bara två möjligheter.

1) Han har byggt slamavskiljaren själv utan att riktigt förstå principerna.
2) Han har vänt slamavskiljaren bak-och-fram, dvs låter inkommande ledning gå in i den öppning i slamavskiljaren som är avsett för utgående avlopp.

Öppningen för inkommande ledning ska alltså ligga högre på slamavskiljaren än öppningen för utgående ledning.
Hej

Jag tog allt en bra funderare på detta när slambilen hade varit här sist. Men nästa gång ska jag fota det också..

Jag är amatör så jag berättar så som jag tror det är i min 3 kammarbrunn

I mitt fall så är det en cement brunn.
Röret kommer från huset går i den delen som ligger högst upp.. denna del är ca 50% av dessa 3 kubik "skit o rester hamnar då i denna del" vattnet rinner vidare till den lite lägre delen genom att vattennivån höjs och ytvattnet rinner vidare till del nummer 2... denna del är 1/4 av 3 kubik. Samma sak händer där och vattnet rinner vidare till den sista delen som också utgör 1/4 och denna ligger lägst av alla. Denna del hade en rör som var vänd mot ytan så att vattnet rinner in i denna med om ni förstår hur jag menar ?.. Jag vet inte hur denna skulle vara felvänd.. hade nog gjort samma sak om jag skulle instalera nått liknande..

Men ingående rör går faktist ner under "vattnets topp nivå i den stora delen" Men röret från garaget är faktist över vatten nivån. Tog bort vattenlåset i garaget bara för att se ner i avlopps röret.. det blåser och fläktar fint då i denna rör. Men lukten var inte och föredra:D
 
Det låter helt klart som en trekammarbrunn och att du har koll på inlopp och utlopp. Men om hela inloppet är under vattennivån så borde även utloppet vara under vattennivån vilket innebär att bädden är igensatt eller av annan anledning inte kan göra sig av med vattnet.

Du har inte fått någon kommentar från de som tömmer brunnen åt dig?


Edit: Kan det vara så att loppen mellan de olika kamrarna är igensatta och inte låter det flöda?
 
joflopp skrev:
Det låter helt klart som en trekammarbrunn och att du har koll på inlopp och utlopp. Men om hela inloppet är under vattennivån så borde även utloppet vara under vattennivån vilket innebär att bädden är igensatt eller av annan anledning inte kan göra sig av med vattnet.

Du har inte fått någon kommentar från de som tömmer brunnen åt dig?


Edit: Kan det vara så att loppen mellan de olika kamrarna är igensatta och inte låter det flöda?
Hej igen.. jag förstår hur du tänker..

Men nej utlopp ligger fullt synlig. Man ser ytvattnet rinna ner i röret när någon spolar i huset. Jag tror att ingående rör har blivit draget under vatten nivå för att undvika stänk?? är detta nått problem? Jag har ju möjlighet och kapa av en stuss på den så att luften börjar flöda igen. Men detta får ske efter nästa tömning:D
 
Ska bli intressant att se bilderna om du kan passa på nästa gång det är dags för tömning. :)
 
Redigerat:
En grej greppar jag inte riktigt,jag har 2 fastigheter varav jag just håller på att byta stammen på en,inte någon av dessa fastigheter har någon avluftning upp på vinden och ingen avluftning alls vad jag kan se och inte i något annat hus som jag bott i kan jag erinra mig om att det varit avluftning till taket,och det har varit perfekt utan något sug eller någon dålig lukt,vad beror det på?

Jag håller som sagt precis att byta ut stammen och på övervåningen blir det till diskhon och toa samt tvättställ på nedervåningen var det tidigare ett golvavlopp men jag utökar med en toalett.

Om jag nu inte har haft något rör till vinden ska jag då behöva dra helt nytt till vinden för att få det schysst?

Och varför inte en vakumventil?Bädden får ju syret via andra vägar ,bla via locket på brunn eller?



Hur ska jag gå till väga för att det ska bli perfa?
 
vakumventil ,eget avlopp,,,nej nej nej
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
renoverarn skrev:
vakumventil ,eget avlopp,,,nej nej nej

Kan du utveckla så att en annan greppar:)
 
apotekarnes
Min infiltration ligger högre än slamavskiljaren vilket gör att jag har en pumpbrunn mellan slamavskiljaren och fördelningsbrunnen. I den sitter en dränkpump som pumpar upp vattnet till fördelningsbrunnen. Denna pump ligger alltid under vatten och luft kan omöjligen ta sig från spridarrören till huset. Jag vet flera som har en sån här anläggning och jag har aldrig tidigare hört att det skulle vara fel. Anläggningen är från 2005 och är godkänd av kommunen.

...jag har för övrigt också en snarkventil i huset.
 
renoverarn skrev:
vakumventil ,eget avlopp,,,nej nej nej
Mina föräldrar gjorde nyligen nytt eget avlopp och där sattes vakuumventil för avluftning. Detta i samråd med kommun, rörmokare och den certifierade grävaren.
Verkar vara många olika åsikter om det här. Har samma system själv med vakuumventil...
 
Redigerat:
Läs tidigare inlägg i denna tråd. Har man enskilt avlopp med en anläggning som ska luftas skall man inte använda vakuumventil om man inte har ytterligare en avluftning som leder ut fritt ovan tak utan vakuumventil.

Anledningen är att man vill skapa en termisk fläkt som drar luft genom anläggningen och på så sätt syresätter denna. En vakuumventil hindrar att luften stiger i röret och ingen ventilation sker, vilket i sin tur leder till att infiltrationen/markbädden inte fungerar som den ska.

Vad för avloppsanordning var det dina föräldrar installerade?
 
apotekarnes
I naturvårdsverkets faktablad om infiltrationsanläggningar kan man på s.3 läsa att man ska ha ett inspektionsrör i spridningsledningens ände. Detta rör kan (inte skall/bör) också utformas som luftningsrör. Källa:
http://husagare.avloppsguiden.se/attachments/download/15/NVFaktablad4Infiltration_000.pdf

Vad som gäller för markbädd vet jag inte men en infiltration måste alltså, enligt naturvårdsverket, inte ha luftning genom rören. I vilket dokument står det att infiltrationsanläggningar måste luftas?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Samtidigt lägger de in en brasklapp i ett försättsblad till faktabladet. :)

Detta faktablad gavs ut 1989 som en sammanfattning av Naturvårdsverkets allmänna råd 1987:6. Sedan dess har mycket hänt både i fråga om teknikutveckling och inom miljörätt.


JTI skriver på sidan åtta i sitt faktablad att:

Både en infiltrationsanläggning och en markbädd måste luftas. Luftningen förbättrar nedbrytningen av föroreningsämnen och motverkar lukt.


Fann skriver i sina läggningsanvisningar:

Ventilation av anläggningen sker via slamavskiljaren och avloppsledningarnas ventilationsstam i huset. OBS! Ventilationsstammen måste mynna fritt i luften (över tak) utan t ex vakuumventil.


Uponor skriver i sina anvisningar:

Observera!
Husets avlopp skall ventileras på husets tak över nock. Vakuumventil skall ej användas.
 
apotekarnes
joflopp: Du verkar ha väldigt bra koll på detta. I mitt inlägg ovan beskriver jag hur min infiltration ligger högre än slamavskiljaren. Hur löser man luftningen när luft inte kan passera hela vägen genom systemet? Min enda möjlighet till luftning är mellan inspektionsröret och spridarbrunnen. Jag vet att denna typ av anläggning är ganska vanlig och på nåt sätt måste man väl ha löst detta?
 
Ska klarlägga att jag är en glad amatör inom området. :)

Vid förhöjd infiltration/markbädd där man behöver pumpa avloppet från slamavskiljaren till fördelningsbrunnen verkar det finnas olika rekommendationer från tillverkarna. Fann skriver att man inte ska använda backventil i pumpen för att på så sätt dränera tryckslangen och möjliggöra passage av luft.

Uponor å andra sidan hävdar att man ska använda backventil vid pumpen för att förhindra returflöde.

Klart är att en anläggning som inte luftas genom att luft sugs in i bäddens ventiler och dras ut över husets nock får en klart mycket sämre syresättning. I den markbädd på burk som Fann saluför har man monterat in en kanalfläkt för att säkerställa att bädden syresätts då man inte kan lufta den på traditionellt vis.

Kontentan är att har man en anläggning som idag syresätts via avluftning via husets avloppsstam som leder ut ovan nock så ska man inte plugga igen denna avluftning med en vakuumventil.
 
Gammal tråd ser jag, men ändå.

Passar på att skicka en liten varning för Marleys backventil.

Vår håller inte tätt. Tog isär den och kollade, hittade inget direkt fel. Noterade dock att den plana packning som ska hålla tätt, ska göra så enbart genom sin egen vikt + en liten lätt plastdetalj som ligger ovanpå. Sedan ska detta täta mot en plan yta i form av en rörände/ring.

Vid en närmare kontroll av planpackningen såg jag att den tycktes ha en liten deformation på ett ställe, helt klart till följd av tillverkningen. Med planpackning och plastdetalj på plats gjorde jag ett enkelt ljus-test med en ficklampa, och mycket riktigt, man ser rakt igenom på ca 1cm bredd, just där deformationen kan skönjas på packningen.

Tillverkningsfel eller konstruktionsfel, därom kan man tvista. I min värld, alldeles för lite vikt på packningen för att det ska vara robust.

Kvittot är förlorat, får se om Hornbach vill ge mig en ny.

Finns några alternativa tillverkare jämte Marley? Någon mer med erfarenhet av Marley, eller något annat märke?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.