Mina nyplanterade avenboksplantor börjar bli bruna i bladet. Hade slagit ut lite grann när de planterades men var då gröna.. Nu börjar vissa blad bli brun/svarta och de liksom krullar ihop sig.. Gäller i princip varenda planta...

Har vattnat ordentligt men det har blåst halv storm de senaste dagarna. har varit i jorden i ca 5 dagar..

Någon man skall göra ?
 
Nej, de skall vattnas ordentligt, och de kan mycket väl vissna och tappa en hel del blad men ändå överleva.
 
Jag håller med Kurt. Det är nästan omöjligt att ta livet av avenbok. Jag har över ett tiotal plantor efter en häckplantering för 4 år sedan. De står snyggt planterade i vanliga plasthinkar (med hål i botten) och har fått utstå både torka, hårda vindar och för mycket vatten och överhuvud taget ingen gödning. Jag häpnas över att de fortfarande lever och tom växer.
 
Vi får avvakta och se helt enkelt.

Hur är det nu, inget gödsel första året eller ? Så att rötterna söker sig neråt..

Många plantor är snarare små buskar. Vill ju förändra dessa så att man får en rak stam så småningom.

Hur hårt kan man klippa plantan första året under JAS ?
Skulle man kunna klippa bort de mesta av "grenarna" för att skapa en huvudstam ?
Det är ibland svårt att avgöra men om jag förstått det rätt så kan man så här i början när plantan är liten välja vad som skall bli huvudstam ?
 
Ja, du kan välja lämplig huvudstam, speciellt om du vill ha häcken hög. Däremot skulle jag inte göra något alls med plantorna förrän du ser att de kommer att ta sig. Göd dem inte i år. Vattna och håll ogräsfritt längs hela häcken. Förhoppningsvis har plantorna kommit igång framåt augusti. Då kan du börja pinna upp dem genom att välja lämplig huvudstam. Tycker du att plantorna är svaga kan du vänta med beskärningen till nästa vår. Det går att hålla avenbokshäcken mycket smal, framför allt om den inte är starkt vindutsatt.
 
Funderar på täckbark eller barkmull för att förhindra ogräset.. Är detta en god idé?

Vad är skillnaden mellan täckbark och barkmull?
 
Täckbark hindrar framför allt ogrässpridning. Tänk också på att täckbarken/barkmullen tar en hel del näring och att du bör tillföra extra näring. Jag använder själv hönsgödsel, en giva på våren/försommaren som jag vattnar ner ordentligt. Det är lätt att ge för stark hönsgödseldos, däremot är hönsgödesel billigt. I övrigt är avenbok tålig och klarar torka bättre än tex bok.
 
Tycker plantorna forfarande är bleka och har svårt att blomma ut. Hade några plantor som jag satte i en tillfällig jordhög och dessa och slagit ut mycket kraftigare än övriga. Kan det vara jorden ? Vi har rätt sandrik jord och jag förbättrade därför denna med en näve mull till varje planta.

Vad skulle hända om jag ändå skulle försöka få upp näringen i jorden med gödsel redan nu första året ?
 
Om du menar det där med "en näve" bokstavligt så är det inte tillräckligt. Mull är ingen mikronäring utan dess funktion är främst att göra jorden mer fuktighetshållande. Höga mulltall gör också att näringsämnen lakas ur långsammare. Men för att få de effekterna går det åt mycket...i sandjord kanske 1/2 - 1 femtioliterssäck per löpmeter häck beroende på hur brett och djupt planteringsdike man har grävt...
 
Nu har de flesta blommat ut bra.. Behövdes tydligen lite värme i luften också..

Plantskolan tyckte att jag skullle lägga på lite "gödsel" redan nu. Inga problem alls förutsatt att jag inte "övergödslar". Går ju lite emot det som skrivits tidigare i denna tråden.

Vad hade Ni gjort ?
 
Ett billigare sätt att gödsla är att använda gräsmattans gräsklipp och täcka hela planteringsdiket och ge rejält med vatten. Du kan fortsätta hela sommaren med att fylla på med gräsklipp. Detta håller fuktigheten i jorden och myllas automatiskt ner som jord -speciellt när du nu varit så snål med jord vid planteringen.
 
hahalj
Avenboken kan vara lite segstartad, men när den rotat sig så växer den så det knakar. Satte min häck med 80 cm plantor -07, grundade rabatten med kogödsel innan plantering, det är den enda gödslingen den fått. Vattnade vid torka fram till den var 1,5 meter hög och välrotad. Jag har klippt grenar sedan år 2 efter plantering som stuckit ut för långt åt sidorna och låtit den växa på höjden. Nu är häcken uppe på den höjd 2,5 meter som vi ville ha den, ca 70-80 cm bred och mycket tät och fin.
Ogräs är inga problem, häcken kväver allt som är under lövverket.
 
  • Gilla
Erikförfan
  • Laddar…
Jag tänkte binda upp plantorna mot bambupinnar nu men skulle då också vilja klippa till plantorna för att få fram en huvudstam. Många plantor ser snarare ut som små buskar men en kort liten stam som därefter grenar ut sig i många olika grenar.

Hur hårt kan man klippa den nu redan första året ? Kan man klippa bort "konstiga" förgreningar helt för att få fram en huvudstam ?
 
På nya skott ska man spara tre "ögon", för att få tätare växtlighet. Om dina plantor grenar ut sig som du beskriver har troligen haren? varit framme under vintern o gnagt i toppen. Så var det på vår häck, tyvärr så slarvade vi med att binda upp och klippa, för det går att leda upp en ny stam/topp.

Kjell G
 
Sorry, såg nu att den var nyplanterad. Vi klippte nog inget första sommaren, däremot gjorde grannen det på en annan, gemensam häck. Det var nu under JAS-månaderna.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.