Våra källarväggar är fuktiga och vi ska dränera och isolera under året men inte just nu, pengarna och tiden trillar iväg åt annat håll just nu. Däremot är jag extremt sugen på att se hur det ser ut därnere.

Ser ni något fel i att gräva upp en sida eller två för att kolla läget och kanske ta bort plasten som vi sett samt asfaltlagret?

Kanske blir liggande öppet några månader men så länge vi gör jobbet innan det blir kallt ute ska det väl inte kunna skada? Borde väl vara tvärtom; får torka ut ordentligt?!

/Håkan
 
Jag ser inget som helst problem i alla fall...

Hur många levererade hus får sin återfyllning direkt efter leverans???

Gör som du tänkt. Och hoppas att det inte blir en regnig sommar ;)
 
Håller med dig. Tror faktiskt det kan vara bra att väggarna får chansen att torka ut ordentligt. När jag dränerade om förra sommaren tog det ca 3 månader innan jag fyllde igen.
 
Jag tror det är mindre bra att det samlas större mängder vatten i diket. Står huset på en sockel som står på jord/lera finns det förstås en chans att det sätter sig ordentligt när inte jorden ovanför finns där som vattenspridare.

 
Tackar för svaren.

Mathias, det är morän enligt de geologiska kartor jag sett och det är väl lika med jord, sten, lera. Jag grävde ner någon halvmeter och det stämmer rätt väl. Å andra sidan, om det kommer större mängder regn är tanken att lägga presening på. Tror du man riskerar de sättningarna du nämner även fast huset stått där sedan 35?
 
MathiasS skrev:
Jag tror det är mindre bra att det samlas större mängder vatten i diket. Står huset på en sockel som står på jord/lera finns det förstås en chans att det sätter sig ordentligt när inte jorden ovanför finns där som vattenspridare.
Det var lite det jag menade med att hoppas på en solig sommar.
Skrev några rader om att göra klart dräneringen, men strunta i att återfylla, men insåg det orimliga i det...

Men om man slänger i ett par dräneringsslangar med fall på, och drar ut dem mot den blivande dagvattenbrunnen (som man gräver till när man ändå frilägger) så är man ju på den säkra sidan.

Eller ???
 
Man får naturligtvis inte låta regnvatten samlas i diket runt huset. Jag gjorde som så att jag längst ner på stuprören satte hängrännor som gick ca tre meter ut på gräsmattan (men även preseningar). Jag fick inget vatten i diket så det fungerade bra.
 
swehjo skrev:
Tackar för svaren.

Mathias, det är morän enligt de geologiska kartor jag sett och det är väl lika med jord, sten, lera. Jag grävde ner någon halvmeter och det stämmer rätt väl. Å andra sidan, om det kommer större mängder regn är tanken att lägga presening på. Tror du man riskerar de sättningarna du nämner även fast huset stått där sedan 35?
Hur länge huset stått där spelar nog ingen roll. Det är vattenmängden som avgör.

Jag kan inte avgöra hur stor risken för problem är - förnuftet säger dock ATT det finns en risk.
 
Dräneringsslangen kan du väl kosta på dig? Det är en billig garanti. 25kr/m
 
Tja, kostar slangen 25kr/m ska det väl kunna funka ur ett ekonomiskt perspektiv :)

Däremot så ligger vår nuvarande stenkista med största sannolikhet under garageinfarten och den sidan hade jag inte tänkt gräva upp förrän det blir dags, blir svårt att köra in bilen annars.

Men man kanske helt enkelt kan göra sisom så att man gräver dräneringsgropen liten längre åt något annat håll och låter slangarna mynna ut där temporärt...


En helt annan fråga, törs man ställa den när man ändå är på G?! Mycket av vattnet torde komma uppifrån grannen mot vars tomtgräns mitt garage står (=fuktigt garage om någon kommer ihåg den tråden för ett tag sedan). Vad tror ni om att bygga en ren dränering utefter den tomtgränsen, dels för att rädda garaget, dels för att göra en första brytning av vatteninflödet? Eller drar man på sig en ohemul mängd vatten som blir knepig att "transportera bort"
 
Det måste vara bättre att leda undan vattnet redan vid tomtgränsen så blir hela tomten torrare.

Måste vara bättre att ta hand om mycket vatten vid tomtgränsen än att ha problem kring alla byggnader pga stora vattenmängder.

Jag skulle själv valt att dika/dränera ordentligt en bit ifrån huset om det inte vore för brunnen som man ogärna vill torrlägga.

Med tanke på hur det ser ut kring vårt hus nu när källaren är "frilagd" skulle jag ge rådet att vänta med grävningen tills det är dags. Tycker inte det är så kul med pyramider av jord och grävmaskinsspår på gräsmattan. Vallgraven kring huset är inte heller kul..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.