Pga en rymmningsbenägen ettåring så ska vi hängna in tomten på 5000 m2 med ett svetsat nät (tror jag det är)vi köpt på Harald Nyborg:

http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5233&Grp=&n=10

och även vissa delar av tomten med fårstängsel. Vi har blivit lite förvirrade kring vilket sätt att montera det på som är det bästa. Vill gärna få några råd kring detta eller om nån av er stött på en sån där bra monteringsanvisning på nätet nånstans?
Vi ska införskaffa stängselstolpar i tryckat virke, längd 1,5 m eller 1,75? Nätet är 1,10 m högt. Fårnätet är 1 meter högt Jag har förstått att man ska ha grövre hörnstolpar med strävor i hörnen-vilken dimension då? Det verkar som att det är superviktigt att få nätet sträckt ordentligt, är det tillräckligt att en person står och drar eller måste man ha några andra verktyg?-har blivit tipsad om ett verktyg som heter gripple-men det känns lite overkill speciellt som detta nog är det enda stängsel vi kommer att sätta upp. och en sån här spänntråd -hur används den? (antar att den bara skulle kunna användas med det svetsade nätet) Och var är bästa stället att skarva nätet på? Sätter man upp alla stolpar först och sen gå över med nätet?

Jaa många frågor små-hoppas att någon här kan detta och kan ge oss några råd :)

/kristina
 
Redigerat:
Det här verktyget behöver jag själv för mitt fårstängsel (för att hålla hunden inne) - var bor du någonstans? Ett alternativ är ju att vi är flera som 'delar' på verktyget ... Jag bor på Österlen.
 
5000 kvm blir lite jobb. Jag och frun gjorde omkring 1000 kvm i anslutning till huset och fick till det rätt bra, men det var ett par dagars jobb. Jag gick ner ca 60 cm djupt för att stolparna skulle stå stadigt, ca 2 m mellan stolparna och snesträvor vid start, slut, öppningar och påtagliga riktningsändringar. I viss mån är det hur jämnt underlaget är som styr avståndet mellan stolparna, för där en höjdskillnad börjar och slutar får man sätta stolpar så att höjdbrytningen på stängslet blir bra. Först satte vi stolparna sen satte vi stängslet. Frun drog allt vad hon kunde och jag spikade kramlor. Ingen övertråd, det är väl mer vid gunnebostängsel och sånt man använder det. Spett, gummislägga, hovtång och hammare var verktygen. Skarvning gjorde vi på en stolpe helt enkelt, dubbelspikade så att säga.
 
tack för svaren!

yonna: vi bor i närheten av rydsgård-inte alltför långt från österlen alltså-men vi har bestämt oss för att prova utan det här verktyget först så får vi se.

roundup: tack för utförlig beskrivning! vi provar med 3 meter mellan stolparna som vi blivit rekommenderade där vi köpte dem-få se om det går.-nu blir det nog i huvudsak det här svetsade nätet och inte fårnätet-men jag hoppas att det är samma princip för montering som gäller? det är ju inte töjbart på samma sätt som fårnät.. Vi ska få låna en jordborr som vi hoppas göra stolpuppsättningen betydligt lindrigare.+ + släkten som hjälper till :)
 
sträck med lastband fastsatt i bil/traktor /granne .ett gammalt trick:D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.