Ska renovera duschen nere i källaren och där har vi en gammal blandare med ett cc-mått på 80 alt. 85mm. Det är dold rördragning och det vill vi även ha i fortsättningen. Vad är detta för mått? å finns det blandare idag med detta mått eller hur går man till väga i en sån här situation?? Huset är byggt -67
 
Ska ni renovera är det väl bara för rörisen att ändra till dagens standard... ;)
 
Alltså måste man dra om rören??. Lättbetong-vägg = fräsa nya spår å grejja??
 
en execenterkoppling kanske? se art.nr 2663 på rinkabyror.se

/F
 
exenterkoppling är ju en idé men (rätta mig om jag har fel) då får jag ett cc-mått på 100mm alt. 60mm å det är jag väl inte mer hjälpt av??
 
jag läste lite snabbt, trodde du hade cc180....men det funkar med excenterkoppling ändå, kolla art.nr 2493 - då kan du förskjuta varje rör max 42mm, dvs. 80+42+42 > 160

/F
 
pörfekt. Tack för den Fredda
 
Kan ju personligen tycka att det är ett litet jobb i det hela att fräsa och lägga om rören så de kommer rätt...

Fan så mycket snyggare än excenterkopplingar också...
 
Mitt hus står på lättbetongplank.
I dessa skulle jag fälla in lite slang.

Jag kapade bladet till sticksågen till samma längd som spårets djup. Sedan var det bara att såga två spår. Sedan är det bara att knacka ut det som ligger emellan.

Men i ditt fall finns det ytterligare en lösning, mycket, mycket försiktigt, kan du knacka loss rören och fästa upp dem på ett lämpligt cc-avstånd. Du behöver inte knacka ner lättbetongen mer en någon dryg halvmeter.
 
Tål givetvis att tänkas på men nu har jag iaf alternativen. En liten fundering bara: Om man lägger om rören så blir det väl någon form av Skarv/koppling av de befintliga rören å får dessa verkligen vara dolda i väggen?
 
Det är ju väldigt svårt att svara på utan att se det... Men det bör gå att undvika genom att ev. Bara sära rören lite åt sidorna...
 
I see....... det borde nog funka. Jag får ta ett glas rosé å klura lite på vad göra. Tack iaf för tipsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.