Jag och hustun spanar efter hus. Idag har vi ett barn och föräldrar och vänner på avstånd, så vi har behov av två sovrum och ett gästrum (som kan ligga i källare). Planen är dock ett eller två barn till. Just nu behövs alltså två sovrum men det måste finnas möjlighet till 4 st.

Det jag funderar på är om det är en bra idé att titta på hus som har för få sovrum idag, och räkna med möjligheten att bygga ut. Och hur gör man isåfall en så kostnadseffektiv utbyggnad som möjligt?

Är det smart att satsa på tillbyggnad av ett extra våningsplan (taklyft) i samband med ett byte av tak och eventuell tilläggsisolering? Eller är det bättre att bygga ut i samband med en dränering av källare? Eller bör man köpa ett större hus från början?

Tillägg: Vi letar hus i de stadsnära delarna av Falun, utropspriserna ligger på 15000 - 20000 per kvadrat på befintliga hus. Jag hade inte tänkt bygga någonting själv och har ingen praktisk byggerfarenhet.
 
Redigerat:
Det ser ut som att det kostar lika mycket att bygga till som att köpa befintligt i ditt område, när du inte tänker göra arbete själv. 15-20 000 kr per kvm är vad det kostar att bygga nytt.
 
Man kanske får tänka om och göra visst arbete själv. Agera hantlangare åt hantverkarna och göra sådant som är hyfsat enkelt eller som man kan lära sig snabbt. Kan andra så kan väl jag - iallafall om någon berättar vad man ska göra.

Det jag särskilt funderade på att "smarta" samordningar för att få ner totalkostnaderna. Ska man t.ex. dränera om ett hus så borde det väl vara hyfsat smart att göra grundarbetena för en utbyggnad samtidigt då man har maskiner och folk där redan. Eller om man har ett tak som nått sin tekniska livslängd - då borde det väl vara ett bra läge att bygga på en våning. Osv.
 
Med tanke hur prisbilden ligger här i falun så kan man lika gärna bygga nytt.

Jag bygger till mitt hus här i falun ( 50 tals hus med källare) och det kostar runt 900 och då gör jag allt själv, förvisso får jag ytterliggare 160 kvm.
Helst hade jag byggt nytt men hitade ingen passande tomt villket inte är så lätt här pga olika skäl bla radon, arsenik, högt grundvatten.

Om du funderar på att köpa en tomt av kommun så var noga och kolla den geotekniska undersökningen så du vet vad som finns i backen

Lycka till
 
1. Man lurar sig själv genom att kalkylera eget arbete som "gratis". Man glömmer att arbetet trots allt måste utföras, och undervärderar den tid och möda det kräver. Därför är det bättre att från början kalkylera med full arbetskostnad på kommersiell nivå.

2. Att ett "befintligt" hus kostar 20 Kkr per kvm säger väldigt lite. Både en ruin och en nybyggd villa är "befintliga". Däremot är RESTVÄRDET lite olika. Med ledning av marknadens pris på byggbar villatomt blir det mer relevant att jämföra med produktionspris och vad marknaden faktiskt betalar för helt nybyggda hus.

3. Hus är inga evighetsmaskiner. De har en teknisk livslängt på omkring femtio år. Vilket förvånar de flesta amatörer, men som blir lättare att smälta om du tittar på sextiotalsvillor ägarna varken rustat upp eller vårdat sedan de byggdes. Alltså bör du räkna inte bara räkna ränta och uppvärmning som extra kostnad på ett större hus. Du måste också räkna in en avskrivning på cirka två procent av produktionskostnaden..

4. Barnfamiljer i tillväxt tenderar att överskatta behovet av yta och antal sovrum. I lyckliga fall är det med barn som med fåglar. En dag blir de flygfärdiga och försvinner. Om - högt räknat - tjugo år blir barnens rum återigen lika överflödiga som de är idag. Och tomma rum är dyra rum.

Så? Vad tar man sig till?!

Enklaste sättet att hantera detta är att flytta lika ofta som behoven förändras (vilket är svårt nog med tanke på sociala nätverk, skolor och arbetsresor).

Billigaste sättet är att förneka sina behov (finns det hjärterum så finns det stjärterum).

En bättre kompromiss är att planera in viss flexibilitet i sin bostad. Man kan göra stora sovrum delbara. Har man flera sällskapsrum kan man kanske utnyttja något som sovrum. Man kan också tänka sig att tillfälligt utnyttja ett uppgraderat komplementhus som sällskapsrum eller tonårshus.

Ytterligare en spännande variant (som hör framtiden till) är att bygga ut med flyttbara moduler. De år som ytbehoven är som störst HYR man helt enkelt ett par sovrum plus ett extra badrum. Sen är det bara att ringa kranfirma och frilägga tomten på nytt...
 
Att köpa ett hus för att bygga till/om genom att anlita andra blir varken enkelt eller billigt, men kan vara helt ok om priset och läget är rätt, annars är det bättre att kolla på ett mer färdigt hus.
Att renovera och samtidigt leva i det är inte så roligt.....
 
Pelpet: Var i Falun letar ni? När ska ni ev flytta?....
 
Uppdatering: Vi köpte ett hus på Järlinden i Falun och har bott där ett drygt halvår. En utbyggnad är planerad till 2014 just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.