Jag planerar att snickra ihop en förvaringsplats till en extra resårkärna som används som gästsäng. Den ska stå på långsidans kant mot en vägg ivardagsrummet, och min tanke är att bygga in den med nåt skivmaterial. När gästerna kommer ska man enkelt kunna ta bort framsidan och plocka ut madrassen. "Taket" på förvaringen ska fungera som en hylla där man kan placera tavlor och annat.

Frågan är nu dels vilket material jag ska bygga den i, och hur ska den konstrueras för att bli bäst? MDF är ju bra att jobba med, men själva framsidan som ska flyttas undan när madrassen ska fram kommer ju att bli ganska så tung då eftersom den blir i måtten 1000x2100 mm. Finns nåt lättarbetat material som inte är så tungt?

Så till själva konstruktionen.....hur ska framsidan fästas för att den ska sitta snyggt och för att den ska vara enkel att ta bort/fälla upp när madrassen ska tas ut?

Ska hela förvaringsdelen målas i samma färg som väggen för att smälta in så mycket som möjligt eller ska man kanske måla själva taket i en annan färg för att det ska se ut som en hylla?

Alla tips mottages tacksamt! Någon som gjort något liknande som kanske tom har en bild?
 
Bäddsoffa! föreslår jag. Alternativt nerfällbar brits.
/CC
 
Nja....problemet är att vi redan har en soffa som ska stå framför förvaringsmojängen, den soffan har en sovplats. Sen har vi dessutom madrassen också, så alternativet skulle vara att slänga ut en fullt fungerande madrass och en relativt ny soffa för att köpa en ny bäddsoffa som inte alls har samma sovkomfort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.