Hej

Ska bestämma mig för vilken leverantör av falsat plåttak jag ska ha, men kan inte =)

Jag undrar om någon har erfarenhet av dom olika eller vet för och nackdelar mellan dom?
Håller lacken bra? Lackerat eller Aluzink?

Det är ett sadel tak 20graders lutning.

Tänkte samma tak på andra ställen med så det vore bra om det även tål mindre lutning,
som dubbelfalsat.
Clix verkar man kunna trycka ihop falserna så det blir som "riktigt" tak, vet ej om man kan det på dom andra.

Jag antar att riktigt tak som plåtslagaren lägger är rätt mycket dyrare även med ROT avdrag?


Mvh Viktor
 
Lackerna håller inte bra så ett aluzink är att föredra...
Det som är viktigt är att plåtarna inte spänns in för då håller inga skarvar
Med helt dolda förskruvningar så kommer det bara att bli problem i ränndalar och övriga anslutningar eller skarvningar.
När du skruvar så ska du tänka just på att taket ska kunna röra på sig.
Ett ljusare tak klarar solen bättre.
Jag hade valt ett tak som läggs på en diffusionsöppen väv direkt på råsponten.
 
okej jag har forskat ännu mer och det känns som att clix är bästa alternativet med aluzink.
Jag har skorsten på huset och jag undrar hur gör man där?
Klarar man det själv eller är det plåtslagare som behövs?
Det är ju dolda förskruvningar på alla dom taken, det är det jag vill ha.
 
turmenator skrev:
okej jag har forskat ännu mer och det känns som att clix är bästa alternativet med aluzink.
Jag har skorsten på huset och jag undrar hur gör man där?
Klarar man det själv eller är det plåtslagare som behövs?
Det är ju dolda förskruvningar på alla dom taken, det är det jag vill ha.
Det krävs plåtslagare till skorstenen, det är inget man gör själv utan att ha mycket kunskap. Skorstenen löses på samma sätt som vid vanligt falsat tak.
 
Nä jag har räknat med att ta in någon för att göra skorstenen, och om jag förstått det rätt så ska man lämna typ en 50cm runt om till den andra plåten?
Clix och riktigt bandfalsat plåttak ska vara av samma kvalitet på plåten.
Clix är tydligen den som är bäst av dom jag nämnt, dom andra verkar bara lika bandfalsat men inte vara lika täta.
Någon som beställt och har erfarenhet från clix?
Någon som lånat deras falsförslutare?
 
Jag har lagt ca 130m2 clix på mitt eget tak. De var lätta att ha och göra med och taket var väldigt enkelt att lägga, tog ca en dag. Jag har falsad nock som jag gjorde själv, och då krävs det bra verktyg.
Investera i en bra påtsax, för det blir lite klippning på fotplåtar, vindskivor och sista plåten om falsarna inte går jämt ut med bredden på taket.

Numera har de en annan lösning på nocken som är smidig och lättmonterad.
Falsmaskin lånar de ut gratis och det är en liten manik som monteras på skruvdragaren. Jag har 22 grader och körde med maskinen först två år efter läggning. Egentligen behövs det väl inte på den lutningen, men det blev mycket bättre.
 
okej, jag funderade precis på om jag ska köpa nocken dom har eller ha falsad nock,
ska den falsas så får man kanske be plåtisen göra det också.
Jag har kollat lite på hur man gör och undrar om man kan läsa på ordentligt och göra det själv eller det krävs en
plåtis med erfarenhet för att det ska bli bra?
Om nocken ska falsas ska då skivorna vara lite förlånga i nocken så dom kan vikas ihopa eller?

Tacksam för den snabba och bra hjälpen du ger.
 
Ska nocken falsas bör plåtarna vara 7-10 cm längre än taket beroede på enkel eller dubbelfals. Först sätter du ena taket, börja slå ned falsarna sista halvmetern så att de ligger helt platt sista biten mot nock, sedan viker du plåtarna längs nocken så att plåtarna på andra taket går hyfsat fria förbi. Sedan bankas dessa falsar ned också, sedan kommer jobbet att falsa ihop nocken. Jag hade en stor polygrip med påsvetsade plattjärn, men det var tungt som tusan. Glöm inte falsfett.
Som du märker är jag inte plåtslagare så jag fick lura mig fram, jag hade dessutom lite för långa plåtar så dessa var tvungna att klippas i nocken innan. Resultatet blev ok, inte jätte snyggt, men jag är nöjd och det är bara jag som tänker på det.

Kan du få hjälp av en plåtslagare till detta moment så är det kanon, tar inte många timmar. Det är svårt att ex på egen hand hitta tag i riktiga verktyg.

Jag monterade min skorsten efter att taket var monterat, här tog plåtslagaren upp ett hål mellan falsarna och använde dessa för att få huven på plats.
 
Det var precis så som du beskrev med att banka ner falsarna och sen vika ihop dom i nocken som jag
fundera på om det var så man ska göra.
Det verkar vara lagom enkelt låter det som, men att kunna vika ihop det runt skorstenen låter betydligt svårare.
Man får ju skära upp skåror i fogarna m.m
Får höra med en plåtis, det är bara att dom inte skäms för att ta betalt.
 
Har du bara tillgång till verktyg så är det inte jättekomplicerat att själv montera huven tror jag, men jag har inte hittat några jättebra instruktioner på nätet, kanske någon här som vet detaljer, själv studerade jag plåtarbeterna på Liseberg för att få grepp om detaljerna.
Men jag hade svårt att hitta någon som ville göra jobbet, men hade tur att ha en f.d plåtslagare i släkten.
 
turmenator skrev:
Clix verkar man kunna trycka ihop falserna så det blir som "riktigt" tak, vet ej om man kan det på dom andra.
Ett riktigt tak är dubbelfalsat med andra ord ligger alla plåtar två varv runt varandra även nocken. Detta är med andra ord tätare än de alternativen du nämner men då även dyrare. Man kan även ha i åtanke att ett bra skött dubbelfalsat tak kan hålla i 50-60 år utan problem...
 
jo ett dubbelfalsat plåttak är nog bättre men jag har svårt att motivera mig själv till att betala runt 600-800kr /m2 ink ROT avdrag för ett dubbelfalsat, istället för ett tak som har samma plåt och lack kvalitet och går att lägga ner till 6graders lutning för 250/m2 och eget jobb.
Jag har 70m2 vedbod, 130m2 garage, 25m2 uterum , 80m2 hus att lägga om inom snar framtid och det är finast att ha det lika. det blir med clix 77 000kr och med dubbelfals (700kr/m2) 214000kr det blir 137 000kr i skillnad. Det är möjligt att jag tänker fel och något annat är bättre/mer prisvärt.
 
Ta in ett par offerter på bandtäckt i alla fall.
Vi betalade 95000 + moms för drygt 200m2 (byggyta) aluzink bandtäckt. Då ingick också 18m snörasskydd och montering av alla hängrännor (som följde med husleveransen).
Eftersom det var ett nybygge var allt underarbete gjort, men vi kunde inte använda ROT - avdraget.
Vi var också inne på clix, men dels så skulle bara takplåten kosta 55000 + moms, sen "känns" det riktigt rejält med ett helt tätt tak.
 
jo håller med om att riktigt bandtäckt hade varit bättre men kanske inte 137 000kr bättre.
Men jag får nog ringa runt lite imorgon och kolla, det va kanske ett riktigt rövarpris som jag fick på 680 -1280kr + moms beroende på hur svårt det är. Kan man hitta någon som gör det för runt 400kr ink ROT så känns det att det inte är mycket att tveka på.
 
Har för mig att jag fick ett pris på drygt 130 eller 160 kr/m2 på falsat.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.