Jag har haft en liten sommarstuga i några år, som nu skall få en liten uppdatering.
Jag har absolut inte gjord något så här "Stort" förut, även om jag har snickrat lite innan, men av korta som jag kommer att lägga in så hoppas jag ni som har bättre koll än jag, säger till när jag gör något fel. :blushing:
Så här såg det ut när jag köpte stället.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har byggt till ett sovrum, och fixat en ny toalett och installerat en dusch, som jag fixade förra året.
Sovrummet får jag nog göra om på, för jag hade inte planer på att bygga till och fixa upp stället som nu, och när inte restärande av huset inte var fukt spärr i, så var det tydligen inte bra att ha fukt spärr i endast ett rum (efter att ha rådfrågat mig runt om på bygga och andra) Så jag gjorde inte det.. :@ Men det får bli senare..
 
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hyrde mig en grävare för att gräva ned PEM röret från brunnen, och några hål till cement rör till plintar. Skall bygga till lite på köket..
Så var det att börja riva ned lite gammalt skit.. Så jag gjorde nog ganska rätt i detta.. Myrorna hade käkat upp ganska mycket av virket i taket och syllen på den gamla farstukvisten.
Jag la ned 20cm med cellplast och göt in botten på den nya farstukvisten, och samtidig la ned en liten slinga med vattenrör för framtidig "möjlig" användning.
 
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så fick jag en hög med virke.. :)
Köksdelen börjar byggas. Det skall komma en altan från farstukvisten till köksdelen senare, så det blir lite mer helhet i bygget. Ångrar redan platsen för fönstret, men mycket möjligt att jag gör om på det senare.
Vattenpumpen är kopplad in lite temporärt till en gjänomströmmnings varmare på gasol, och vidare till en liten 50 liters tank som har varit använd tidigare och lite nu också. :) Detta göras om på när jag får på plats köks sakerna, plast mattan el.. Vet liksom inte helt vart jag skall ha allt än.
 
  • 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mycket som är temporärt just nu, men hoppas på att det löser sig med tiden..
På toppen av farstukvisten tänkte jag ha en liten altan, så det blir lite rörigt värkar det som. Har också blivit lite dubbelt av allt värkar det som, och jag har inte varit helt säker på hur jag skulle göra taket under altanen, men det har kommit sig på plats på något vis..
Det gamla taket, som faktisk är från stugan blev byggt i 1923, men plåten är från "Gudrunn" tiden.. Den gamla plåten blåste bort då, så det blev bytt ut till nya plåtar, och tydligen en massa extra papp och några plank som dom faktisk har monterat på tvärs av taket.. :O
Har fått öppnad en del av taket och fått upp lite av "Takstolarna" Fortsätter i morgon.. :)
 
  • 16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mössa har nog haft det trevligt under tak plåten. Värkar som dom har varit där ett tag i alla fall.
Andra sidan på taket har blivit delvis borta. 27 grader varmt i dag, och jag är solbränd som f..:@
Gött att det är torrt och sprött virke under taket i alla fall. Blir mycket lättare att riva bort då..
Men har i alla fall fått börjat på tak stolarna på andra sidan av taket.
 
  • 22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att du renoverat skorstenen också?
 
Ähh.. Jag har satt i ett rör i den gamla skorstenen ja. Det gjorde jag efter att jag frågade om råd från sotaren.. Han hade varit sotare här i 46 år, och här uppe hade han aldrig varit förut.. :) Han kom nästan inte upp på taket före han sa "Denna kan du inte använda".. Så jag satte ned ett 114 rör som jag fick upp i två delar, och svetsade det på plats, och slängde på lite cement på den i samma slängen. Fick tag i en gammal järn kamin som jag tyckte var rolig. Fick den i delar, så det var lite pyssel..

Annars så har jag börjat lägga på ändspånt på taket, så nu börjar det likna något.. Kommer fler kort i kväll.. Bara inom å fyller på vätska.. :)
 
  • 24.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 25.jpg
Redigerat:
Härligt projekt :D
Ska det vara sommarstuga i fortsättning också?
 
Ja det är tänkt som att ha som en sommarstuga i fortsättningen också ja.
Just för tillfället så ser jag inte ett enda moln på himlen, så jag har gett fa.. i att dra över någon presenning. Inte ser det ut till att komma något före på torsdag heller, så det blir så i natt.. :)
Jag har inte tagit bort andra delen av taket än, då jag inte vet om jag helt plötsligt får åka iväg på jobb. Men hör jag inget så fortsätter jag bara vidare. Men just nu så kom det så vansinnigt mycket knott igen, så jag orkade inte hålla på mer i dag..
 
  • 26.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 28.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 29.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick i dag på ändspånt på fram och baksidan, plockat ned en del av gaveln och satt upp vissa stöd, men så börja det komma oväder, så jag blev tvungen att dra presenning över det hela, så det var inte så mycket att ta kort på.. :(
Fick inte helt tät runt skorsten, men tror inte det är något mer än det som har varit förut.. :)
 
Fick på papp på mesta parten av taket i går innan jag åkte hem.
Men en fråga. Hur gör man runt skorstenen för att få det tätt??
 
  • 32.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 33.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på med gavel sidan så jag får på lite papp och virke där. Så tänkte jag att jag börjar nedifrån eftersom jag skall efterisolera stugan runt om också.
Då kommer detta fram under fönstret.. Är det myror som har käkat upp allt? Eller kan det vara getingarna som hade bo där inne också? Det var försökt fixat tidigare såg jag, med lite plank och isolering här och där..
 
  • 34.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Berätta mer om dina solceller :wow: Såg ju lite spännande ut :) Är det två 120w? Vad är det för något ovanför? Har du ett vindkraftverk där uppe också??


/Christian
 
Om solcellerna så är det 2 st på 85 watt, och 2 hemma gjorda på runt 50 watt. På toppen av det hela så står det en Air-X vindgenerator på runt 400 watt som startar att ladda vid 3 meter i sekunden.
Allt är kopplad in i ett lite hus på ner sidan av masten, som snart skall bytas ut så jag slipper stag vajrar. Timer som kopplar in utebelysning när det blir mörkt, och likriktare som gör om till 220v. Har inte fått kopplat in det i stugan så mycket än, men tanken är där. Ihop med solfångare och acctank.
Annars så har jag gjort lite mer med huset.. Så jag lägger in lite kort igen..
I dag kom det ett jä... åskväder så jag fick avsluta efter att ha fått på 2 papp remsor på den andra delen av taket..
 
  • 35.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 36.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 37.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 38.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 39.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 41.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 42.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.