Hej!
Funderar på att bygga ett litet fritidshus på föräldrarnas tomt i område där priserna skjutit i höjden. Söker med ljus och lykta efter hus med följande:
- 3 små (minimala) sovrum, tänk japanska små krypin....
- 1 något, men inte mycket, större sovrum med plats för dubbelsäng
- kök/matrum + allrum med plats för minst 10 sittande när man fäller ut bord.
- separat avskilt rum för lek/TV/läsning, gärna med spiskassett eller liknande
- dusch + wc
- separat WC
- möjlighet till schysst uteplats utanför kök/matrum

Vinkelhus skulle kunna fungera om det är nödvändigt, men helst inte. Helst inte heller sovloft. Är det kanske någon som har tips på var jag kan hitta detta drömhus - hittar bara en massa hus med 2+1 sovrum, eller sovloft. Undrar hur alla trebarnsfamiljer gör? /S
 
AXS
Det går inte riktigt ihop tycker jag, litet och 6-7 rum!

De hus som finns, går det inte att göra om 2 sovrum till 3?
 
"Litet" inte nödvändigtvis i kvadratmeter totalt räknat, utan att varje utrymme i sig inte behöver vara stort - sovrummen ska bara få plats med en säng och liten garderob eller lådor under sängen, kök/matplats litet med fällbord om man blir fler, toalett/dusch kan vara yttepyttigt bara funktionen finns där osv. Allt för att möjliggöra att ha två rum att vara i, dvs, kök/matplats samt ett annat rum. Om man inte vill att det ska se heltokigt ut utifrån är det svårt att hitta prefabhus med rum som kan delas av, tycker jag.
 
Jag har aldrig sett något fritidshus som liknar det du beskriver. Det måste ju bli till ytan rätt stort, drygt 100 kvadrat skulle jag tro. Du får nog rita själv eller låta någon rita åt dig.
 
AXS
Möjligen utgå från något prefabhus, men bara anpassa sig efter ytterväggar och bärande delar.

Kan finans någon som går med på det.

Så leta hus som ser "rätt" ut och är på drygt 100m2.
 
Din beskrivning passar bra in på många stugor i fjällen, kanske finns en prefabtillverkare för denna typ av stuga.
 
lime32 skrev:
släng upp ett planktimmer hus typ som detta! [länk] [länk] jag har ritningarna kvar vid intresse.
Det såg inte särskilt stort ut. Har du verkligen fått in fem rum + 10-personers kök/allrum + badrum + WC i det?
 
bara å knö! =) Du behöver ju inte gå efter mina mått. Du kan ju bygga lite större!
 
barnen får väl dela rum...
det du beskriver låter mer som en liten villa för 5 pers.
vi har bott åtta personer (familj+kusiner) i sommarstuga med 1 stort sovrum, 1 rum med våningssäng och en friggebod på 10 kvm med två våningssängar, 1 wc och minimalt kök. det har funkat jättebra, men det är ju lite som att vara på läger.
 
Spontant tänker jag tarrsängar?
 
Hittade följande förslag bland kandidaterna till Träpriset 2012. Hoppas det blir tittbart i bildfönstret. Arkitekten heter Therese Calissendorff -
 
  • Gistviken.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåzonshus om totalt 93,6 kvm boyta plus trevlig gård med stor uteplats under tak. Sällskapsrum och stor öppen yta intill matlagningsplats. Tre små sovhytter plus en större och två separata hygienrum. Detta borde matcha trådens grundfråga väldigt väl.

Som andra på tråden redan påpekat gäller det bara att utnyttja insidan av en "skokartong" så effektivt det bara går.
 
  • SofiaLM-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.