Hej!

Vi har en funkisvilla från 1939 på 130m2 plus vind och källare. Det installerades bergvärme 1994, men denna räcker inte till på vintern. När det blir kallare än 1-2 grader går elpatronen in, vilket blir väldans dyrt en vinter som denna. Vi har haft en värmepumpskille att kolla på systemet och han konstaterade att det är underdimensionerat.

Nu har vi planer på att installera ett kompletterande system innan nästa vinter, antingen en pelletsbrännare eller en luft-vattenpump. Tanken är alltså att detta ska gå in när temperaturen kryper neråt. Förhoppningsvis går det att koppla in båda i samma system, annars får vi ha bergvärmen till uppvärmning av huset och den andra till varmvatten, eller tvärt om.

Vad tror ni, är det bäst att komplettera med pellets eller luft-vattenpump? Och har ni någon uppfattning om vad det skiljer i pris? Luft-vattenpump skulle gå på ~45.000:-, pellets har jag inte en aning om.

Jag är tacksam för synpunkter, råd och länkar.
 
Har du ackumulatortank är det bra. Då kan du docka in valfri uppvärmning. Jag kör endast pellets mot ackumulatortank, men skulle kunna komplettera med solvärme eller annat. Kan vara svårt att koppla ihop olika värmesystem utan ackumulatortank.

Har du panna? Då kan du förmodligen sätta in en lämplig pelletsbrännare i den.

Har du varken panna eller ackumulatortank så kan det bli dyrt, kanske upp mot 100 tkr för pelletsalternativet.
 
Ackumulatortank har jag ingen, endast en bergvärmepump. Panna har jag inte heller, tror jag. Där står bara en kylskåpsliknande tingest som folk säger att det är bergvärmepumpen...

Så då blir det antingen till att köra två parallella system, eller att investera en mindre förmögenhet på ackumulatortank + pellets alt luft-vattenpump?

Men vad tror ni är bäst av pellets/luft-vatten?

Luft-vattenpump blir ju allt mindre effektiv ju kallare det blir, det vill säga när vi behöver den som mest. Å andra sidan vet jag inte hur bra en pelletsbrännare mår av att kopplas av och på beroende på hur yttertemperaturen varierar - det blir ju fortfarande bergvärmepumpen som är grundbulten i systemet.
 
Inga funderingar på att byta BV-pump och ev. komplettera borran?
 
Jo, vi har funderat på att byta BV-pumpen, men det visade sig att vi i så fall måste både borra om och byta pump, det vill säga göra om allt från början. Då är det ett billigare alternativ att komplettera med ett annat system.
 
Acktank blir bara förluster och dyra kopplingsboxar mm. så du kommer upp i samma pris som ny bv.
Luft-vatten har samma problem som du nu redan har så det är ingen bra lösning.
Pellets går bra att koppla in när det behövs. Enklast och billigast om du slopar alla dyra automatiker och manuellt kopplar över till pellets när temperaturen går ned under 2 grader.
Köra systemen parallellt ger inte mycket i vinst.

Här har du en beg. panna. Kanske går att pruta lite där.
http://www.blocket.se/kalmar/Pelletspanna_CTC_Ecoflex_och_100l_VVB_34103275.htm?ca=10&w=3
 
ska du verkligen ha en underdimensionerad BV som grundbult i systemet , det dyraste är alltid när man snålar o grejjar med skitgrejjer o 5 år senar 100 tusen fattigare så inser man att det hade lönt sig o görat ordentligt från början
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.