Hej

Behöver köpa in spikpistoler för att bygga invändigt samt regelverk. Samt till lister och finsnickerier.

Behöver lite råd om vilka 2-3 typer av pistoler jag ska köpa in samt vilket märke som är aktuellt.

Har kikat på BOSCH samt Makita. Vad mer?

Till lister ska det vara fintrådig spik så att det blir minimalt med spacklande.

Kompressor ska kunna klara av 2 pistoler samtidigt.

Någon som har koll?
 
Behöver eller vill?
Du behöver en dyckertpistol och en stomspikare. Du ska spika, men hur mycket? Är du amatörsnickare och tänkt dig att bygga ca ett hus, så räcker det fint med de billigaste spikpistolerna från Biltema eller Harald Nyborg. Har du just startat ett snickeriföretag så är det kanske idé att titta på proffsmodellerna.

Om du med "klara två spikpistoler samtidigt" menar att du ska spika med sagda dyckertpistol och stomspikare samtidigt klarar du dig med en enkel 2hp kompressor, även dessa från ex.vis Biltema eller HN.
 
Beijer hade, eller kanske fortfarande har, ett bra erbjudande på Senco-grejor. Stompicka 50-90mm, dyckertpistol, kompressor, slang och lite spik för ca 12000kr. Kompressorn tar två pistoler samtidigt.

Annars skulle jag kikat på Paslode och DeWalt.
 
1337 skrev:
Beijer hade, eller kanske fortfarande har, ett bra erbjudande på Senco-grejor. Stompicka 50-90mm, dyckertpistol, kompressor, slang och lite spik för ca 12000kr. Kompressorn tar två pistoler samtidigt.

Annars skulle jag kikat på Paslode och DeWalt.
Tolvtusen. Tja, har du det rörelsekapitalet så. Annars kan du gå till Clas Ohlson och köpa fem stomspikare, fem dyckertpistoler, fem kompressorer och fem slangar för samma peng. Och då får du ändå 500 spänn över att köpa spik för.
 
P
Jag skulle säga att du ska titta på att köpa själva spikpistolerna i USA. Köpte just en DeWalt pappspikspistol därifrån och det blev billigt fast jag betalade full moms och tull. Den är relativ lätt jämfört med "biltema pistolerna" och smidig. Fick samtidigt erbjudande att köpa en renoverad/nästan ny dyckert pistol för 250 SEK så jag kunde inte låta bli....:)

Men sen har jag en stompicka från "Biltema" men den är tung.. Dock hade jag gärna haft en lättare och jag har bara renoverat ett halvt hus.... Så jag kommer nog köpa en ny stom när vi gör övervåningen. Kompressorn däremot är "Biltema" och den funkar utmärkt. Man använder sällan båda pistolerna samtidigt så luften räcker till men uttagen är två så det går att ha båda anslutna samtidigt. Men jag spikar inte stomme och sedan ett par sekunder senare en list... Bra slang kan du dock köpa. En smidig. Ingen sketen plast slang.
 
Instämmer helt med TheStills

Köp från USA. Jag köpte en Senco 702XP stomspikare för några år sedan, och den gick på cirka 2500 inklusive frakt, tulavgift och moms. Samma pistol i Sverige kostade då sju eller åtta tusen.
 
Köper mitt från www.[B]lawson[/B]-his.co.uk/

De har inte allt i lager, men jag kan få vad jag vill där ifrån. Det ska vara proffspickor, men jag behöver veta vad jag ska köpa. Takpicka behöver jag inte, vi köper in de tjänsterna. Ska ha picka för stomresning, regelverk, samt lister och finsnickerier.

Glöm biltema, & Co

Bra grejer som håller som är smidiga och lätta, med normalpris, man får vad man betalar för oftast.

Japp ska bygga hus, 1-5 stycken per år - :D

mvh A.
 
P
andersmc skrev:
Tolvtusen. Tja, har du det rörelsekapitalet så. Annars kan du gå till Clas Ohlson och köpa fem stomspikare, fem dyckertpistoler, fem kompressorer och fem slangar för samma peng. Och då får du ändå 500 spänn över att köpa spik för.
Classe- och Senco-pistoler håller samma kvalité? Lågpris-/lågkvalité-pistoler pajar när det är minst lämpligt? Man köper fem stycken samtidigt? Springa och köpa ny pistol stup i kvarten är roligt? Jag har ingen aning om TS rörelsekapital, jag tipsade bara om ett paket jag tycker är bra och prisvärt. Sen kan jag inte tycka att 12 papp är någon större summa heller.
 
1337 skrev:
Classe- och Senco-pistoler håller samma kvalité?
Har någon - jag, till exempel - påstått det? Däremot kanske Classe-pistolen har tillräcklig kvalitet för trådskaparen.
1337 skrev:
Lågpris-/lågkvalité-pistoler pajar när det är minst lämpligt? Man köper fem stycken samtidigt? Springa och köpa ny pistol stup i kvarten är roligt?
Jag har bara byggt tre hus med min Harald Nyborg-pistol, så jag vet inte riktigt hur länge de håller. Men min 200-kronors klammerpistol har det blivit något fel på haken som håller fast magasinet, så den åker jag snart på att byta.

Sen kan man bemärka att kvantitet kan vara en kvalitet i sig. Se på det rent företagsekonomiskt. Om du kan välja att ha EN tolvtusenkronors pistol och kompressor, som EN snickare kan ha och spika med, medan de andra avundsjukt tittar på, eller ha TRE femtonhundrakronorpistoler, som TRE snickare kan spika med samtidigt, vilket ger bäst avkastning på det satsade kapitalet?
1337 skrev:
Sen kan jag inte tycka att 12 papp är någon större summa heller.
Då är du precis som jag, då. 12 papp är bara växelpengar för mig. Men jag har hört talas om att det finns människor som inte tycker likadant, utan för dem kan det till och med vara så att pengarna inte räcker till allt de vill ha. Så det var dem jag tänkte på när jag tipsade om de billiga pistolerna.
 
andersmc skrev:
Så det var dem jag tänkte på när jag tipsade om de billiga pistolerna.
Jag kör med Biltemas spikpistoler, deras 16Ga dyckertpistol har jag skjutit 12 000 spik med utan ett enda avbrott.
Nu har jag köpt Biltemas stomspikare 50-90 mm, jag ska byta 100 m2 tak och bygga ut snickeriet från grunden bl a, är helt övertygad det räcker för mig som hemmafixare.

Ska man ha det som yrke köper man proffsmaskiner, då hade jag valt Bosch, Hitachi eller Makita. Bosch har en ny smidig pistol som finns både som 34 grader och 21 grader (GSN 90-21 RK Professional) Just nu kör de kampanj 3200 kr ex moms, inkl 2500 spik
Jag är själv lite såld på Bosch blå, har som privatperson köpt Bosch blå skruvdragare, gersåg, sticksåg, kantfräs osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.