Har frågat det här i byggtekniktråden utan större gensvar så provar här istället..

Vill på min murade grill, ha ett uppfällbart bord som hänger i gångjärn längs grillens sida. Hur gör jag snyggast och enklast benen till ett sådant? Har tänkt på att fästa underdelen med gångjärn både i grillen, och längst ut i bordet. Har lite järnrör jag funderade på att använda. Har nån några ideer? Helst skulle rören kunna vikas in bakom den nedfällda hängda bordsskivan, dock blir ju stöttan alltid längre än borddskivan..
 
  • grillbord.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan kanske ha en led på stöttan ungefär på mitten där pilspetsen pekar. Jag hade en gång ett balkongbord som var konstruerat med den principen. Sen får du väl ha något smart sätt att låsa leden när stöttan ska stötta...
 
Jag hade en gång i en lägenhet ett köksbord med liknande lösning. Toppskivan, alltså den delen på din bild som är ett gångjärn var då lite längre ut från väggen, den byggde kanske ca 15 cm. På detta hängde det ner en klaff. Denna fälldes upp genom en stötta som man vred ut horisontellt. Den doldes alltså under toppskivan när bordsklaffen var nerfälld då man vek in den på detta sätt.
 
Även Jula har en konsoll som har mekanism för att fälla upp/ner den...
 
Jag vill minnas att jag sett något sådant på Bauhaus också. Den gången var det inte riktigt vad jag var ute efter men jag minns att jag föröskte lägga det på minnet för framtida behov. Nu kommer jag dock inte riktigt ihåg om den var stabil nog för detta eller om det var något klenare. Men det kan ju också vara värt att kolla upp om du har Bauhaus i närheten.
 
IKEA-lösningen är lätt att bygga själv men kräver lite utrymme mellan grillen och bordet i nedfällt läge (dvs. gångjärnen till bordet kan inte sättas direkt i grillen).

Du får bygga en designstudie i LEGO. ;)
 
Jag hade den tanken faktiskt, Tobbe :)

Nu är det klart i alla fall. Blev ganska exakt som på bilden. Satte gångjärnet uppe vid bordet och det ska få ta spjärn mot en läkt på sidan av grillen, av samma material som bordet. Blev oväntat stabilt faktiskt.
 
Bildbevis önskas... ;)
 
Kommer i afton
 
d^_^b
 
Nu så.. bildserie tagen. Grillen är inte putsad än och listen att ta spjärn mot sätts dit efter putsen, men ni ser hur det är tänkt. I give you...
 
  • IMAG0402.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0404.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0401.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0405.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Catarina56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.