Hej !

Har precis kommit på att det optimala klippverktyget för min tomt
skulle vara en självgående gå-klippare med 60-70 cm klippbredd.
(6000 kvm kuperat, terasser, passager, buskar, träd m.m.)

Problemet är dock att bredaste klippbredden jag hittar är 56 cm hos Partner
och 53 cm hos Klippo.
John Deere har en "monstermaskin" med 122 klippbredd (för stor).

Någon som har nåt bra tips ??
 
varför inte en liten åkgräsklippare?
 
Det är vanligt i USA med stora gå-gräsklippare, men jag har aldrig sett någon i Sverige sedan Belos slutade med 2 hjulstraktorer. Se tex Husqvarnas Amerikanska hemsida, : http://www.husqvarna.com/us/landsca...mowers/husqvarna-lawn-mowers-for-landscapers/

Har själv en Partner traktor med hydrostat, - hydrostaten är värd varenda krona om du har mycket buskar och liknande som behöver finliras runt. En åkklippare med frontaggregat hade varit ännu mycket bättre, men där är prisskillnaden lite väl stor. ( om man jämför nya maskiner.)
 
Redigerat:
Den här är inte så stor som du vill ha men känns ändå rätt rejäl. 56 cm klippbredd och Honda motor på 190 cc. Jag köpte en förra veckan och den känns ganska kraftfull. Framtiden får väl utvisa hur den håller/fungerar på sikt. Priset var nedsatt med en tusenlapp i någon slags "kampanj" och känns rätt OK för en maskin med Hondamotor.

Maskinen har tre "lägen", uppsamling, sidoutkast och "mulchning". Jag har bara provat "mulchning", vilket jag tyckte fungerade ganska bra. Maskinen lyckades bra med att "trolla bort" gräset utan att lämna stora klumpar eller högar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.