Jag har nu läst och praktiserat olika tips här på forumet för att få igång mitt vatten som plötsligt började gå och gå och gå dan före midsommar. :@

Problemet är att jag på olika sätt har försökt lufta pumpen och försökt hitta andra fel i kringutrustningen.
Pumpen är en ca 8 år gammal Grundfoss ejektorpump med två slangar till brunnen,
( typnr "CPE3-60" modelnr 31510006P2 )
Den nedre av slangarna är lite grövre än den övre, luftningsnippel finns i ovankant av pumpen. Vid den nedre slangen sitter ett större plastlock.
Jag trodde efter olika beskrivningar här på forumet att det skulle vara i det locket man skulle pytsa i vatten när man luftar men det blir en stor fontän när jag startar pumpen utan detta lock. Det finns i alla fall fullt med vatten där.

När jag "luftat" på olika sätt och sakta öppnar kulventilen till den tomma hydropressen hör man att det forsar vatten mot den. Trycket ökar på några sekunder med ca 2 bar sen är det stopp fast pumpen går oavbrutet. Hade tidigare 4 bar.

Sätter jag efter det på en kran så är det bra tryck en ca 15 sek sen sjunker trycket till ett mindere rinnande fast pumpen går.

I bland när man stänger av pumpen låter det som att vattnet porlande rinner tillbaka i brunnsslangarna. Jag har plockat av den övre och den var och är vattenfylld.

Hudropressen verkar inte ta emot vatten möjligtvis lite på botten. även när den visar 2 bar. Lufttrycket i den har jag kollat att det är 1,8 kg.

Vad jag har förstått ska den övre av pumpslangarna pumpa ned vatten till brunnen och den nedre suga upp vatten (eller?)
När man startar pmpen låter det som den vispar runt vatten och luftbubblor en kort stund för att sen bli tystare.

Jag har haft liknande fel förut några gånger, senast i höstas, men då har det räckt att fylla i luft i hydropressen som tydligen har en mindre pyspunka.
Jag tror nte heller att det beror på vattenbrist i den borrade brunnen för den beter sig likadant oavsett om jag hållit på timmar i sträck eller om den fått vila över natten.

Någon här som vet vad det kan vara för fel?
 
Hej.. jag har upplevt samma problem som dig.. Du har en ejektor pump. Dessa är hur bra som hellst så länge dom fungerar..

Troligtvis så har du en halv bra botten ventil i brunnen.. som läcker minimalt "då menar jag minimalt" detta kan du nog inte märka ens om du inte mäter tryck fall över lång tid.

Men enligt kompisen som är rörläggare så är detta vanligt så han gav mig världens bästa tips som jag tyckte verka helt "idiotiskt" tills det plötsligt fungerade efter några kvarts svärande :)

ta loss den där avluftnings skruven "den stora" på den övre anslutningen. fyll på slangen med vatten tills den är full.. starta pumpen.. vattennivån sjunker fort nu.. häll på som bara den ner i röret.. "ni bör vara 2st" :)... när denna vatten fontän kommer så försök hålla tätt så hårt du bara kan med handflatan. stäng av pumpen igen. Gör detta här massa gånger.. jag hade nog en 140 liter vatten som gick åt innan allt detta funka.. och vad vatten den spruta och hade sig medans man gjorde detta. Sen efter några gångers körande så var beredd och dra dit muttern så snabbt du bara kan istället för handflatan för att stoppa fontänen:)... ökar trycket i systemet så har du lyckats.. sedan gäller det bara och tappa länge för att få ut allt dåligt vatten som kommer att komma upp

lycka till
 
Hur mycket vatten har du i hydropressen? Är det en hydrofor eller hydropress som du har? För att ejektorpumpen ska fungera måste den ha vatten att pumpa ned i ejektorn för att m h a detta trycka upp vatten ur borrhålet. Det måste finnas en buffert för pumpen att jobba med.
 
Senaste dagarna har det inte gått att få upp något tryck alls, men ett väldigt kluckande i nedre röret och pumpen när man stänger av den.
Jag ringde en brunnsborrare som nu dragit upp ejektorn ur brunnen med ca 30 m slang.

Jag misstänker att det är backventilen som är dålig, Blåser man i stigar-slangen kommer det vatten ur matarslangen och vise versa.
Nu ligger i och för sig ejektorn plant på gräsmattan men det ska väl inte göra någon skillnad?

Hur som helst har jag nu i alla fall bestämt mig för att tryckspola och sedan låta honom lägga i en dränk-pump, sen ska det diskas och tvättas kläder :)
 
Hade en brunnsborrare här som la i sänkpumpen i hålet. Nu är det bara elen och inkopplingen i huset kvar.
Jag har inte frågat vad för pump som skulle monteras, tog för givet att det var en grundfos samma märke som tidigare.
Men när jag fick pappren på pumpen visar det sig att den heter "Teslaj 3GF" installationsanvisningen på 5 häftade löspapper beskriver installation av Robota undervattenspumpar.
Är det så att själva motorn heter "teslaj" och pumpen den sitter på Robota?
Hur är kvaliten jämfört med grundfos?
 
Robota är ett mycket vanligt förekommande fabrikat på djupbrunnspumpar, dom har en bra kvalitet, helt i klass med Grundfos
 
Då var det inkopplat och den började genast spruta vatten och sand. Fyllde man en hink med vatten så var det nästan en dl sand i botten av hinken.
Efter en stund stannade pumpen pga sand. de fick plocka upp pumpen och plocka isär den för att skölja ut all sand.
Vi hade precis innan dess spolat brunnen med spolbil. är det vanligt att det kan bli så?

Efter att ha fått spruta vatten ut i naturen några timmar har sanden nästan försvunit helt och det är inkopplat i huset igen samtidigt som det ska få rinna fritt ute i en vattenslang över natten.

Frågade i dag vad pumpen heter och den heter "Micra 3 gf" och inget annat, någon som vet hur kvaliten är på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.