Jo men det är med största sannolikhet vattenrören och de brukade vara riktigt järn på den tiden så risken att de går sönder är inte överhängande så det är bara att knacka försiktigt med hammaren så ramlar putsen bort så du frilägger dem...

Lättare för rörisen då och billigare för dig...

Tar max ett par timmar att fixa för honom...
 
Tror inte du behöver oroa dig, speciellt inte om det är stål rör. Jag bilade upp ett golv på WCn för att den skulle bort. Det gick både värme och vatten i golvet, och jag hade en hilti slagborrmaskin av lite större modell (i efterhand hade jag velat ha en ännu större men det var det jag kom åt). Det vibrerade som en mindre jordbävning och jag våldade och imponerades av att maskinen orkade och höll i dom 2timmar det tog. Vattenrören var av kopplar och värmen av stål, varma rören isolerat och med papp ytterst. Inga läckor.
 
Då har man pratat med rörfirma som kommer på tisdag nästa vecka och löser rören åt mig. Tyvärr så kommer rören mycket riktigt från höger om blandaren och inte underifrån vilket rörkillarna reagerade på. Tydligen får man inte skarva rör utan att ha en inspektionslucka för att kunna se att det inte läcker. Och bakom väggen så är det ju grannens kök så luckan måste alltså placeras mitt bland kaklet... Lite så där lagom kul...

Någon som varit med om något liknande? Tips på hur man bygger en snygg inspektionslucka som inte är allt för uppsendeväckande bland kaklet?

Jag går lite i tankarna att hacka upp längst rören och se vart dom kommer ut... Har man tur kanske dom kommer ut i nederkant fast längre bort i köket, bort mot där eluttaget är. Allt för att slippa inspektionsluckan mitt i kaklet.
 
Personligen hade jag hackat bort putsen och sett var de kommer ifrån och hoppats på att de någonstans på väggen kommer nedifrån och då kan skarvarna komma och hamna bakom ett bänkskåp och du har eliminerat ditt problem då det bara är att såga ut en bit i ryggen på detta då för att komma åt och se skarvarna.

Inspektionslucka i kaklet är inte lätt att få snyggt men kakelfirmor brukar sälja en typ av magneter som man kan använda så att man har typ en kakelplatta som är löstagbar för inspektion...
Enda synliga då blir ju att man inte har fogbruk runt denna och att man måste välja ganska stora plattor.
 
Har gjort små "stickprov" här och var och äntligen hittat där dom kommer nedifrån! I alla fall ett av rören, men antagligen båda som går där. Är metallnät som är spacklat på och verkar vara lite utrymme bakom väggen så jag går rätt lugnt fram :)

Skönt att veta då att man slipper en inspektionslucka i kaklet! Kan man gömma den som du skriver lite snyggt bakom bänkskåpet, med lite tur/otur är det iof där spisen ska stå men rörkillen får fräsa och ha sig i väggen.

Bilder kommer senare i kväll!
 
En dum fråga kanske men; måste du ha blandaren på väggen? Du skall inte ha någon diskbänk/bänkskiva som du kan sätta blandaren i?
 
The Tor skrev:
En dum fråga kanske men; måste du ha blandaren på väggen? Du skall inte ha någon diskbänk/bänkskiva som du kan sätta blandaren i?
Mjae, nu har du nog missat lite av tråden :) I mitt gamla (nu rivna) kök så var blandaren på väggen, vilket jag inte vill ha i det nya. Det jag ska åstadkomma är att just få den monterad på diskbänken :)
 
Fast vad skall du då med en inspektionslucka i kaklet till?
 
Mikael_L
Läs hela tråden så framgår det nog. ;)
 
Jag har gjort det. Sorry att jag försökte hjälpa till. Hej då.
 
Mikael_L
Ta det inte så. :|

TS rör är dragna inne i väggen men kommer inte från golvet.
Då kan han inte få fram rör underifrån utan att skarva, och skarvar får inte vara dolda i vägg.
Det är fult med ledningar som kommer fram ur kaklet -> en utanpåliggande skarv och sen in i kaklet igen, så lösningen är skarv i väggen med inspektionslucka. Som inte heller är jättesnygg och ger lite merarbete.

Men nu verkar TS ha funnit var ledningarna går och det kan gå att lösa. :)
 
The Tor skrev:
Jag har gjort det. Sorry att jag försökte hjälpa till. Hej då.
Tråkig attityd för jag tyckte med att det framgick ganska tydligt varför TS var inne på inspektionslucka i kaklet, men det kanske inte framgick så tydligt som jag tyckte då jag var med i diskussionen... :blushing:

Det ska ju dock inte hindra folk från att försöka hjälpa till men ofta läser folk bara de senaste inläggen och då är det ibland svårt att hänga med på vad det hela handlar om... ;)
 
Liten status nu:

- Väntat i snart 3 veckor på att få vattnet avstängt så rören ska kunna kapas och bockas åt andra hållet (tråd här på forumet)
- Alla spårningar för elkablar (fläkt, belysning, diskmaskin) är klara, VP-rören på plats
- Golvet är lagt och alla kökstommar är byggda

:)
 
  • 100_0232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100_0233.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojdå... Tre veckors väntan på det... Vad är problemet...

Inte kul när det svävar iväg så i tid ju... :(


Edit:
Har nu läst tråden som du länkade till och förstår problemet lite bättre.
Dock begriper jag inte att de har så dålig koll för det är ju katastrof om det blir en läcka.
 
Redigerat:
om jag var du så skulle jag be rörisen sätta på två avstängare inne i diskbänksskåpet så att du åtminstone enkelt kan byta kran i framtiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.