Hej,
nu är det dags att fylla på verkstaden med en handöverfräs. Det blir antingen en DeWalt 621 K eller en Festool OF 1010. DeWalten kostar 2385 kr hos Toolstop, Festoolen ca 3500 kr hos Axminster så det lutar år DeWalten. Jag gillar också att bli av med spånet uppåt på DeWalten. Men: Jag har läst någonstans att det finns skenor till DeWalt men hittar inget sådant. Vet någon något om det och om de passar till denna fräs?
Sedan är det ju alltid kul att höra råd och omdömen om dessa maskiner från er insatta, andra trådar verkar luta lätt åt Festoolen verkar det som. Några färska tips innan det blir köp?
 
Nu har jag inte använt just DeWalten men fräsar som bygger på ett handtag på vardera sida av fräs kroppen. Den ovärderliga fördelen med Festoolen är pistolgreppet tycker jag för då kan man arbeta med en hand vid tex avrundning och hålla med den andra handen i materialet och för mig är det värt prisskillnaden men om man alltid arbetar med att spänna fast sitt matreal så kvittar det nog vilken fräs man köper.

Jag själv har fräsar av båda modellerna och jag kommer alltid ha en fräs med den motorstorleken med pistolgepp.

Mvh Pär H
 
Jag tycker att du skall ta en extra titt på OF1400. Den är visserligen lite dyrare, men den kan så mycket mer än de andra, samtidigt som den inte är klumpig som en riktig storfräs. De andra två är också bra val. Jag har själv både OF1010 och OF1400 och dessutom en 621:a på väg hem. Fick jag bara välja en så skulle det utan tvekan bli 1400:an. Bara det att den kan ta ½" fräsar gör ju att man kan få tag i kvalitetsverktyg (frässtål) till vettiga priser genom att beställa från UK eller US. På sikt kan det mycket väl motivera det högre priset. Jag tror att jag har läst att 621:an kan ta ½"-skaft, men det är långt ifrån säkert. Det kan vara värt att kolla upp.
 
Du kan ha en poäng där mattias

Jag själv tänker köpa en OF 1400 men det dyker alltid upp andra saker som behövs för stunden.

Pär
 
Angående skenan till DeWalt så är det skenan som används till sänksågen DWS520. Du behöver en adapter till fräsen som heter DWS5031. Skenorna heter DWS5021 (1m), DWS5022 (1.5m), och DWS5023 (2.6m).
 
snickargubben skrev:
Hej,
nu är det dags att fylla på verkstaden med en handöverfräs. Det blir antingen en DeWalt 621 K eller en Festool OF 1010. DeWalten kostar 2385 kr hos Toolstop, Festoolen ca 3500 kr hos Axminster så det lutar år DeWalten. Jag gillar också att bli av med spånet uppåt på DeWalten. Men: Jag har läst någonstans att det finns skenor till DeWalt men hittar inget sådant. Vet någon något om det och om de passar till denna fräs?
Sedan är det ju alltid kul att höra råd och omdömen om dessa maskiner från er insatta, andra trådar verkar luta lätt åt Festoolen verkar det som. Några färska tips innan det blir köp?
Har båda två och gillar dem båda. Pistolgreppet är trevligt till 1010:an, men till skillnad från det som står ovan vill jag ändå ha en riktig bordsbreddare/extension baseplate till kantfräsning och då är pistolgreppet plus minus noll till det. Fördel 621 är att den är mindre. Den är högre men smalare, och glidsulan är smal med två raka kanter. Båda har väldigt bra spånutsug. 621:ans är smidigare rakt uppåt, men man får vara lite försiktig så inte slangen tippar ekipaget. Att utsuget går genom pelaren borde vara standard för alla fräsar. 1010:ans utsug är lika bra men sitter dumt till på bottenplattan.

Om man ska köpa en OF 1400 istället beror väl lite på vad man tänker sig att göra. Den är mycket större än de två förstnämnda men med storfräsarnas fördelar och kraft förstås. Det finns ju för övrigt en DeWalt 622 på 1400w också. Kan vara en dark horse här.
 
Tack för input.
OF1400 blir onödigt mycket för mig, 1010:an räcker om det blir Festoolen. Jag hittar bara just Festool OF1010 hos Axminster. Någon som vet fler siter där man kan shoppa den för bra pris?
 
Nu har Festo-maskinen inhandlats. En kanonmaskin helt klart. Köpte den till slut i Sverige, det var ett jippo på ett byggföretag med tillräckligt bra priser. Pistolhandtaget på maskinen var t.o.m bättre än vad jag trodde.
 
mattiasp skrev:
Jag tror att jag har läst att 621:an kan ta ½"-skaft, men det är långt ifrån säkert. Det kan vara värt att kolla upp.
Jag väcker an gammal tråd till liv. Jag kollade på min 621:a häromdagen för att se om jag kunde tänkas ha någon lämplig hylsa hemma för att köra halvtumsverktyg i maskinen.

Tyvärr kunde jag konstatera att axeln med det koniska hålet är alldeles för klen för att ens få plats med en halvtumshylsa. Det är möjligt att det går på den amerikanska modellen, men på den europeiska är det enligt min mening stört omöjligt.

Bara som en varning för de som eventuellt tänker beställa reservdelen från staterna.
 
Undrar om inte det problemet beror på att man måste byta en del av själva axeln också. Till Elu följer den delen med, men inte till DeWalt när man köper spännhylsor. Kan vara värt att kolla upp.
 
Vet inte om det är problemet, men i alla fall finns på DeWalts amerikanska hemsida halvtumshylsor att beställa, medan de inte finns på Miles i England. Sprängskisserna är i princip samma. Hylsor till DW625 mfl. är alldeles för stora som Mattias märkte.
 
mattiasp skrev:
Jag väcker an gammal tråd till liv. Jag kollade på min 621:a häromdagen för att se om jag kunde tänkas ha någon lämplig hylsa hemma för att köra halvtumsverktyg i maskinen.

Tyvärr kunde jag konstatera att axeln med det koniska hålet är alldeles för klen för att ens få plats med en halvtumshylsa. Det är möjligt att det går på den amerikanska modellen, men på den europeiska är det enligt min mening stört omöjligt.

Bara som en varning för de som eventuellt tänker beställa reservdelen från staterna.
Tack för den varningen! Jag hade fått nys på en lätt begaganad 621:a när jag letade upp ½" hylsan till den. För en gångs skull är jag glad att någon annan köpare hann före ;) Verkar vara en bra maskin, men jag hade förväntat mig att kunna köra halvtumsstål i den.
 
bygga_bo skrev:
Tack för den varningen! Jag hade fått nys på en lätt begaganad 621:a när jag letade upp ½" hylsan till den. För en gångs skull är jag glad att någon annan köpare hann före ;) Verkar vara en bra maskin, men jag hade förväntat mig att kunna köra halvtumsstål i den.

Tror inte att det skulle varit något problem. Det finns ytterligare en aspekt av detta, då det ju kommit en DW622 under våren på 1400w, den ska kunna ta halvtum i Europa och Sverige också. Mycket talar för att den har samma axel som DW621.
 
För att förtydliga skickar jag en bild. Till vänster är 8 mm-hylsan som passar i axeln. Till höger är en halvtumshylsa som inte passar. Hur man skulle kunna lirka in en halvtumshylsa i den relativt smala axeln (dia.15,4 mm) är för mig obegripligt utan att komplettera med någon märklig adapter.
 
  • IMG_1932.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.