Hej! Har idag gamla, säkert 20-30 åriga 40x40 plattor på uppfarten. De ligger stabilt, lite ojämnt på något ställe bara. Kan jag ta loss alla, jämna med stenmjöl och slippa padda / använda maskin? Har ebb i kassan men vill gärna ändå piffa upp uppfarten lite med nya plattor.

Sidfråga, ska lägga till en 3x5m grusad parkering där det nu är rabatt / gräsmatta. Är det OK att bara lägga t.ex 11/16 makadam och fyll på vartefter bilen skapar ojämnheter på ytan. Eller skulle det bli ett evighetsjobb att jämna ytan och att det till slut blir för tjockt med grus som bara "plöjer"? Kan svarar på min egen fråga. Men iaf... tips och ideer tack!
 
Hej. Har uppfarten hållit i 20-30 år så ser jag ingen anledning att göra om underarbetet. Det måste ju vara stenhårt och stabilt nu.

När det gäller gruset. Risken är att om gruslagret är för tunnt så kommer du trycka ned det i jorden och få stenblandad jord. Men om du kan få på ngn decimeter grus och markduk under borde nog din tanke fungera. Det kommer ju bli lite gropigt imellanåt, men det är ju bara att jämna ut. Observera att gruset inte får bestå av runda stenar, utan det skall vara riktig makadam (krossad sten). Annars kommer gruset aldrig sätta sig...
 
ursäkta för dum fråga - är det inte bara att ta bort plattor och lägga dit nya.
 
jose-12 skrev:
ursäkta för dum fråga - är det inte bara att ta bort plattor och lägga dit nya.
Om marken är ojämn sen tidigare blir även marken ojämn efter att man lagt nya plattor = inte snyggare för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.