Hej!
Jag har en FM blandare "modell vanlig" som jag inte kan se att det finns någon möjlighet att koppla in en extra slang till, måste jag köpa ny blandare eller hur kan man göra?

Jag behöver det pga installasion av bänkdiskmaskin.
 
Du kan sätta dit ett t-rör på matarröret under skåpet, samt montera in en separat diskmaskinsvastängare, antingen på bänkskivan eller lätt åtkomlig i underskåpet
 
Fastighetsskötaren säger att det är strängt förbjudet att koppla in bänkdiskmaskin direkt på "vanliga" uttaget i blandaren, varför är det så?
 
jokar skrev:
Fastighetsskötaren säger att det är strängt förbjudet att koppla in bänkdiskmaskin direkt på "vanliga" uttaget i blandaren, varför är det så?
Jag har ingen aning om det är förbjudet och i så fall varför eller av vem, men blir det inte oerhört opraktiskt. Jag antar att du med "vanliga uttaget" menar "röret där vattnet kommer ut normalt". I så fall måste du ju koppla på och av slangen varje gång du vill diska. Men jag kanske missförstår dig...
 
Nej du förstår mig helt rätt. Han pratar om att det blir något galet med varmvattnet i hela fastigheten samt att packningarna inte är byggda för det.
 
Nej du förstår mig helt rätt. Han pratar om att det blir något galet med varmvattnet i hela fastigheten samt att packningarna inte är byggda för det.
Ska du koppla varmvatten in i diskmaskinen? Det är väl kallvatten du ska ha in i den.
 
jokar skrev:
Nej du förstår mig helt rätt. Han pratar om att det blir något galet med varmvattnet i hela fastigheten samt att packningarna inte är byggda för det.
Jag fattar inte vad han kan syfta på. Bortsett från det opraktiska kan jag inte se några problem men hoppas att någon som vet bättre kan kommentera. Fram tills dess har jag svårt att ta argument som "packningarna inte är byggda för det" på allvar.... :x
 
Tune skrev:
Ska du koppla varmvatten in i diskmaskinen? Det är väl kallvatten du ska ha in i den.
ELKO eller ELJO? Torix eller Wago? Varmvatten eller kallvatten?

Frågan om kallvatten eller varmvatten till diskmaskinen har varit uppe några gånger och båda sidor verkar ha kloka argument för sin åsikt och vara nöjda med sin lösning. Själv kör jag med varmvatten och är nöjd med det.
 
Okej, är det någon som har koll på vad han syftar på?
Det värsta är att jag har fått det bekräftat från någon annan också, kommer inte ihåg vem det var dock =/
 
Det jag kan tänka mig att fastighetsskötaren tänker på är det skulle finnas en risk för varmvatten att komma in kallvattensystemet om utloppet (pipen) på din blandare är kopplad till DM och både KV och VV kranen är öppna i blandaren. Risk för bakterier från VV som kommer in i KV.
 
Jopp, det är just så. Iom att det inte finns några backventiler i blandaren kan ett tryckfall på kallvattensidan göra att varmvattnet går tillbaka i kallvattenledningen om spaken står i läge "ljummet" och maskinen inte tappar på vatten. Varit och felsökt sånna fel mer än en gång och då har det varit nån som kopplat en bänkdiskmaskin på diskbänksblandaren eller en tvättmaskin på tvättställsblandaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.