Thinking Business skrev:
Ja, markarbeten brukar ju dra iväg, men ovijan att ens kika på marken innan byggstart känns inte ok mot konsument. Som sagt, inget jag kommer att bråka om, bara göra andra här på forumet uppmärksamma på. Jag anser dock att när man uttryckligen ber säljaren hjälpa till med att uppskatta ett totalt pris på el, målning, vvs, kakel, klinker, grund mm så borde han kunna göra det. Speciellt när vi hade ganska tydliga önskemål om att vi exempelvis vill ha uttag ovanför fönstren eller extra uttag vid tv-rum osv. Men, det återkommande svaret är att "det tar vi sen", "det blir inga stora extrakostnader" och så blir det jättestora extrakostnader i alla fall. Jag köper priset om det är dyrt, men som professionell säljare KAN man förvarna utifrån tidigare sålda hus innan kunden besöker banken. Det är inte bara vi som upplevt detta, det finns trådar här på forumet långt bakåt i tiden om samma sak. Synd bara att jag inte läste dem då.
Jag vet inte riktigt vad vissa säljare tror sig uppnå genom att försöka dölja kostnader antingen genom det klassiska "det tar vi sen" eller helt enkelt inte informera köparen trots att de inser att kostnaderna på vissa poster kommer att dra iväg när de känner till köparens önskemål i ett tidigt stadium:@ Det slutar ide flesta fall precis som i TS fall att man blir riktigt missnöjd med säljaren trots att man som i TS fall är nöjd med huset som helhet. Även om säljaren "lyckades" med den affären så kanske säljaren istället borde fundera hur illa och hur kostsamt det långsiktigt är med missnöjda kunder som sällan håller tyst om sitt missnöje.

När vi byggde så hade jag tack och lov plöjt massor med trådar här på forumet och hade dessutom bekanta i branschen så vi gjorde helt enkelt så att innan kontraktskrivning så skickade vi ett mail med ca två a4-sidor med frågor på allt vi upplevde som oklart och hade sen en genomgång med säljaren där han fick svara på allt. Vid det tillfället så litade jag faktiskt på säljaren, men för att komma ihåg alla svar för min egen del så spelade jag in genomgången vilket jag i efterhand var oerhört tacksam för.

För när det verkligen kom till kritan så försökte säljaren (som i vårt fall också var totalentreprenör för uppförandet av huset) förneka vad han sagt eller så skyllde han på att han hade så många kunder så han "kunde naturligtvis inte hålla reda på vad han sagt till alla":x Men det slutade med att de saker som utlovats också åtgärdades eftersom jag kunde visa på vad som sagts. Nu tog inte entreprenören sitt ansvar gällande massor av annat så någon riktig solskenshistoria var och är det fortfarande inte;), men det enda sättet att försöka komma infrån problemet är precis som hempularen skriver att ha allt på papper innan kontraktskrivningen. (hur obetydligt det än verkar)

För ska man se det krasst så är det oftast så att alla tillval kostar skjortan och det finns sällan något samband med den "verkliga" kostnaden utan entreprenören eller entreprenörerna har ett väldigt slimmat pris på det som är standard så alla ändringar och tillval är det man tjänar pengar på (säkert inte så i alla fall)
 
Edit: Svaret på inlägget skrevs utifrån ett inlägg som verkar försvunnit efter jag postat mitt svar, så för att inte verka fullständigt sinnesförvirrad:D lägger jag in en kommentar om det, men låter inlägget vara kvar eftersom jag tycker det ändå till stor del har med diskussionen i tråden att göra.

Precis som du påpekar så är markarbetena svåra att förutsäga, men det viktiga är precis som du skriver att kunden blir ordentligt informerad om risken och det är också det ansvaret som finns när man upprättar en kalkyl. Sen vem som står för extrakostnader avgörs av vilket typ av kontrakt man har.

En bekant bygger precis och han tog in produktionskostnadskalkyler på samma tomt från flera olika husleverantörer och det var stor skillnad på vilken information han fick om markarbetena och vad de uppskattade som extra för den posten. Han blev från början sur på varför en leverantör lagt 100 000:- på extra fyll när andra inte gjort det och undrade varför den leverantören behövde mer material. Jag förklarade att det troligen var den mest sannolika och ärliga uppskattningen och det slutade med att han valde den leverantören trots att de var 100 000:- dyrare på extra markostnader. Hur det slutade, det behövdes inte mer än 60 000:- extra på den posten och då fick han även en hyfsad uppfart och grusat för en friggebod och 40 000:- "över". Behöver man fundera på hur han reagerat om han valt en av dem som inte hade satt upp något extra på markarbetena och sen fått en faktura på 60 000:- extra???
 
Redigerat:
Javisst Mr_Bygg så uppfattar jag också att byggföretaget ska agera. Tack för ditt inlägg om konsumentverkets riktlinjer.
 
Just nu så försöker vi att bortse från alla oväntade extrakostnader som hade kunnat förutspås av Myresjöhus och istället ladda för inflytt i vinter :).
 
Begriper inte varför det skall vara så svårt med att få vettiga kalkyler på markarbetet....

När jag byggde så kom arbetsledaren för markarbeten ut till tomten redan innan jag ens hade köpt tomten eller tecknat kontrakt med husföretaget. Han hade med sig laser så att han kunde mäta vilka höjdjusteringar det var frågan om. Jag hade inte gjort någon geologiskt undersökning men pratat med grannen om hur djupt han fick gräva (fanns ingen anledning att misstänka annorlunda markförhållanden och det var det inte heller). Sedan räknade arbetsledaren ut hur mycket fyllnadsmassor som skulle behövas och la på lite för att ha lite marginal. Jag fick prislista på vad det skulle kosta per ton inkl utläggning och packning.

När huset väl byggdes fick jag kopior på alla vågkvitton från grustaget för att visa att de inte tog ut något extra betalt. De enda de kunde fuska med var maskintid för grävmaskinen under de två dagar som markarbetet tog (jag hade givetvis fått ett timpris på prislistan så de kunde bara lägga på några enstaka timmar om de nu tänkte göra något sådant vilket jag betvivlar).

Det hela slutade med att priset blev mer eller mindre exakt vad arbetsledaren gissat på från början och således ca 30 000 mindre än det pris vi hade inlagt i kalkylen (det var den extra marginal han la på). Jag tycker det sköttes väldigt professionellt från husföretaget hela vägen. Inga glädjekalkyler och jag köpte alltså hus där grunden ingick i huspriset.
 
Hej
vad är det för hus du skall bygga? Ska själv bygga ett Myresjöhus med början i höst.
 
I vilken del av landet var problemen med grunden och myresjöhus?
Vi bor i gbgtrakten o har kontakt med myresjöhus.....
 
Då drabbas du troligen av samma el och VVS installatör som i den här tråden:

http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html

Det finns fler trådar om dessa klåpare (från Bollebyggd) som Myresjöhus fortsatte att anlita trots denna skandal. Så de har sabbat fler byggen EFTER att elsäkerhetsverket dömde ut deras arbete.
 
Skrivs någonstans på hemsidan namnen på firmorna man bör undvika?
VAd heter dessa som myresjö anlitat?
Är mytesjö i gbg sämecän andra, eller likvärdiga.
Vi är ute efter hus på totalentrepenad, vill inte meka ajälva så då får ju företaget verkligen vara bra.
 
I den här tråden framgår namnet på installationsfirman:

http://www.byggahus.se/forum/juridik/166842-missnojd-med-vvs-installation.html

Men när hustillverkaren envisas med att systematiskt anlita underentrepenörer som man redan vet är klåpare (snällt uttryckt), då får man ju förutsätta att det finns fler entrepenörer av samma kaliber som Myresjöhus fortsätter att anlita trots katastrofer.
 
Jo det är ett gissel, det där med de extra fyllningsmassorna, tror man siktat in sig på att 70 kbm ingår i leveransen,(eller är det kanske ton). och det blir svårt att hålla en sockelhöjd på ca 150mm på de massorna. Men kruxet är nog, att helt plötsligt har massorna blivit guld värda, när det kommer till extra utfyllnad. Den extra utfyllnaden går inte att få fram förrän, matjorden m m är borta, och här i Skåne kan vi hitta fyllnadsmassor för 2000:-/16 ton = 1 bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.