Hej!
Jag och min man är på gång att bygga hus. Det vi funderar på är hur mycket törs man låna på banken och hur mycket klarar ekonomin av?
Jag får ut ca 12000 efter skatt och min man 18000 efter skatt, totalt alltså 30 000 Kr.
Vi batal studielån på 2000 kr/mån samt betalar billån på 2200 Kr/mån.

Hoppas på lite svar!
Mvh / Anna
 
Hej
Banken räknar med att en familj på 2 vuxna skall ha ca 10-11 000 kr/ mån över efter det att boende är betalt för att klara övriga löpande kostnader. För barn tillkommer ca 1500-2000 per barn och månad.

Tipset är banken ger ok till ca 2 MSEK om ni inte har barn.
 
Själva totalsumman är ganska ointressant, det som är intressant är hur mycket kostar huset per månad, det känns alltid hemskt att tänka på alla dessa pengar, men det är ju månadsutgifterna som är det viktiga, hur mycket klarar ni av att betala.
Man måste ju såklart sätta taket någonstans, för att veta ifall man överhuvudtaget har råd och för att kunna prata med husfabrikanter. Tycker att ni antingen borde gå till en bank och sätta er och räkna med dem, eller börja med att göra de uträkningar som finns via bankernas hemsida, eller som finns länkar från byggahus.se under Ekonomi&Juridik. De ger ett ganska bra riktvärde även om den enskilda ekonomin såklart varierar!
 
Vi har varit i kontakt med vår bank att låna är inga som helst problem. 2,2 har vi fått lånelöfte. (Vi kommer att lägga 600 000 kontant) Men hursom helst det är ju ändå en del pengar. Vi vill gärna bygga nytt samtdigt som man vill ha pengar över till annat....
Sen vet man ju aldrig när räntorna går upp. 2-3% höjning av räntorna känns som man kan klara men man vet ju aldrig.
/ Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.