Jag har köpt en lägenhet i ett bostadsrättsföreningshus (HSB). Idag finns inget badrum, bara en liten toalett med handfat. Duschar finns i källaren...

Det är med andra ord lockande att bygga ett riktigt badrum. Bredvid toaletten finns en liten klädkammare som tillsammans med toaletten blir ett lagomt stort badrum. Jag har fått veta av föreningen och mäklaren att bygganmälan krävs för våtrumsarbeten. Jag har även kollat med stadsbyggnadskontoret (Stockholm) och fått lite info. Efter det att kommunen godkännt bygganmälan ska sedan föreningen godkänna den.

Hur vanligt är det att man följer dessa bestämmelser? Nu ska jag naturligtvis vara laglydig och göra min bygganmälan, men jag har aldrig hört att någon annan har gjort så här. Gäller dessa regler bara för lägenheter?

Och så det här med kvalitetsansvarig. Enlig regelverket ska man anlita en våtrumsbehörig kvalitetsansvarig men vi ska göra allt själva och anser oss ha kunskaper för detta i familjen och i bekantskapskretsen. Kan jag 0 byggherre vara kvalitetsansvarig? Godkänner kommunen det? Hur ska jag framställa min bygganmälan så att den går igenom så smidigt som möjligt?

Vi ska inte flytta avlopp eller ventilation, bara slå ut väggen mot klädkammaren och bygga duschen där, samtidigt lägger vi in nytt golv och nya innerväggar.

Har ni några tips?
 
Möjligen kan ju föreningen ha synpunkter att icke fackfolk installerar badrum i deras lägenhet. Skulle det sedan bli ett läckage ligger du illa till då skadorna i ett flerfamiljhus kan bli omfattande.
Rent praktiskt tror jag du kan skriva dig själv som kvalitetsansvarig. Så gjorde jag när jag skulle bygga om en bit av en helt enorm altan till trädgårdsförråd. Det är ju dock inte lika känsligt som våtrum.
Som sagt tror jag att bostadsrättsföreningen blir ett större problem än kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.