Hej!
Har köpt ett så kallat renoveringsobjekt och försöker lära mig hur saker och ting funkar i verkligheten.
Det är ganska så spännande.
Så nu har jag reggat mig här, och detta är mitt första inlägg (även om jag har läst flera andra).
Egentligen hade jag hoppats på att kunna göra en större renovering av VVS inkl kök och toalett vid tillfälle, men den 20 år gamla installationen har gett upp.
Så jag tänkte byta ut pumpen eftersom den verkligen inte funkar tillfredsställande.

Den gamla pumpen är den på bilderna (ursäkta kvalitén och vinklarna, det är en toalett precis bredvid och inget vidare ljus) nedan.

gammal_pump5.jpg

gammal_pump4.jpg

gammal_pump2.jpg

Som ni kanske ser så kommer alltså vattnet nerifrån, från den egna brunnen och går in i pumpen. Efter pumpen går det via en ventil till en t-koppling som dels går till husets kopparrör, dels till en annan ventil så att man på ett hyfsat smidigt sätt kan tömma på vintern, etc.

Jag har köpt den här pumpen för att ersätta den gamla:
http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/Gammal DOS 06 Jet auto Inox 82-102.pdf
Samt nya ventiler, av rätt sort, inte den felaktiga med blå kran, för att skruva ihop det ordentligt.
Men undrar: behövs verkligen ventilen som är mellan pumpen och T-kopplingen?

Jag är då verkligen ingen expert, men väldigt nyfiken.
Jag fattar varför den efter T-kopplingen är där (om man vill tömma), men inte varför det finns en före – då kan man ju lika gärna stänga av strömmen på pumpen om man inte vill att det ska komma vatten till t-kopplingen (i förlängningen till rörsystemet (som jag inte vågat utforska riktigt än)).
Eller har den en annan funktion?

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
Den finns där för att kunna göra serivce på pumpen utan att behöva tömma hela husets system, tex VVB och långa ledningar. Jag hade behållt den.
 
Den blå ventilen kan liknas vid din huvudavstängning. Hydropressen behåller tryck och vatten även om strömmen till pumpen är avstängd. Om du t ex ska byta en kran i huset måste du tömma hydropressen på tryck om du inte kan stänga av utgående vatten.
 
apotekarnes
Apart skrev:
Men undrar: behövs verkligen ventilen som är mellan pumpen och T-kopplingen?
Jag skulle vilja påstå att de flesta hus (i alla fall äldre hus) har för få avstängningsmöjligheter på tappvattnet. Om jag var du skulle jag snarare försäkra mig om att det finns ytterligare separata avstängningar till både kök & WC, speciellt nu när du tänker renovera.

Vad är det för fel på den blå kranen, förutom att man tvingats böja lite i spaken p.g.a. platsbrist?
 
Redigerat:
Tack för svar!
Det är inte kranen det är fel på – det är pumpen. Men eftersom den var rostig och inte såg så trevlig ut så köpte jag en ny också. Samma upplägg alltså.
Fast... när jag sa i butiken att jag ville köpa samma grejer, fast nya, sa att den blå kranen inte var till... hmm... minns inte varför de underkände den men de gav mig en med grönt handtag istället (men jag hade även kunnat ha den med rött). Minns som sagt inte varför.
Pumpen verkar funka som den ska, även om den går ganska så länge innan den slår av efter att man fått igång den – det borde gå snabbare att fylla det man förbrukat än det tog att förbruka det, känns det som... Återkommer kanske till det.

Men nu har jag nästa problem.
Det blir ett nytt inlägg snart – då från köket.
Tack igen!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.