sökte på google och fick fram att 1 liter betong väger ca 2,5 kg och 1 kubik väger 2.4 ton = 2400kg

Tombolan rymmer 300L. 300L betong väger 750kg

2400kg/ 750kg = 3,2 blandnigar per kubik alttså ca 5 blandniingar = 1,7 kubik

Vanlig murarkärra rymmer?

När jag beräkna hur mkt som skulle gå åt gjorde jag så här 3.5*4,8*0,1 ca 1,68 kubik
Plattan ska vara 10cm tjock har jag fått uppgifter om?
 
Är det långt att köra med kärran är det sällan man orkar mer än 75-100kg per kärra. Du kan inte blanda precis intill plattan och ha en ränna för att leda ut betongen?
 
Vad är skälet till att inte köpa, är det svårt att komma åt med ränna från betongbil?

Ofta så är färdigblandad betong avsvärt billigare per kbm, än om du blandar själv, men transporten blir relativt dyr om det är liten volym. Men frågan är om inte du ligger nära i kostnad på den volymen.
 
Vad gäller tjockleken så beror det väl lite på vad du skall ha på plattan, ofta gjuter man ju lite tjockare (20 - 30 cm) runt kanterna för att tåla lasten från väggarna.
 
Hade 2 killar från färdig betong här imorse och dom sa att det gick åt en pumpbil med pris på ca 9000kr en ränn bil kommer inte åt, Men om han skulle tippa på mark så kostar det ca 4500..
Att köra kärran är inte så långt ca 15m upp på altan och tippa precis inför dörren.. om man inte blandar på altan men det dammar ju så förskräkligt.. och jag har 1 öppen del och 1 inglasad, ingången till huset sitter alltså ihop med altan! Det jag ska gjuta är mitt badrum och hall arbetet gör jag pga byte av syll som låg under plattan.. så nu har jag bytt syll och ska skärma av syll mot plattan med frigolit eller asfaltsboard pga syllen ligger för lågt. så då behöver jag inte ha tjockare utmed väggen!
 
Angående pris på betongen så köper jag storsäck på jobbet 1kr kg om jag inte minns fel
 
Kör du men räkna med att det tar hela dagen i en tombola, sova gott kommer du göra också :D
 
Hur långt har du från stället de kan dumpa från bil till dit du vill ha betongen? Själv kärrade jag in ca 1 kbm ca 8m igenom garaget på ca 1.5 timme själv och en skottkärra med punktering. Gick bra men självklart skulle det gått lättare med hel kärra och ev hjälp av någon. Då du ändå inte kommer kunna få alla material och ha tombolan stående så du bara kan hälla ur åker du ju på kärran iaf. Man har längre tid på sig än man tror även om de häller ut betongen på backen. I början körde man ut betong på vanliga lastbilar utan rotor och det gick oxå.
 
Kan nog frixa fram 5 snälla kompisar med skottkärror.. 1 blandar 3 kör kärra och 1 står inne och rakar och vibbar.. Hur gjorde du när du la på backen? Hade du nån plyfa under? några kanter eller det kanske inte flyter ut någe? Man kan ju ha i fördröjning då ifall man vill att det ska brinna saktare!
 
satt just och fundera på om min altan klarar en vikt på 1000kg? hmm isåfall kan man ju blanda ute och rulla inn den och bara tömma ner i grunden.. kikapå bilden så förstår ni bättre.. kanske går att lägga under några plank under altan som extra säkerhet..
 
  • Trädgårds möbler.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade fördelen att bilens ränna nådde in i garaget (halv våning ner från vägen) så jag byggde en ram av någon gammal dörr och lite reglar och sedan direkt på golvet.
Som sagt 5 kompisar med kärra kärrar in färdig betong på nolltid och kärra material allt utom vatten åker du ju på iaf plus att du måste skotta i all 2 gånger. Först i kärran sedan i blandaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.