Ska nu dra igång och göra projektarbete i skolan. Ska bli altan på ca 4*5-6 m
Har lite funderingar bara.
Då jag inte får plats med bärlinor pga att trallen ska ligga på samma nivå som i uterummet. Hur går man tillväga då? har tänkt mig 3-4 plintar längst ut som enligt bild, sen vet jag inte hur man gör i mitten? kan man köra med betongplattor och ben med sylpapp eller dyl? kan fästa emot husvägg och uterum. sen vet jag inte om de är berg en 1/2 m under. hur gör man med plintar då? Samt vilken dimensionering? 145/170? ska ha 28*120 trall Mvh Tomi
 
  • ra.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst hade jag tagit reda på hur marken är. Skulle du ha berg 50cm ner så är det ju inga problem att ställa en plint där, med 0/8 ev 0/16 i botten.

I övrigt hade jag nog satsat på att ta bort det gamla däcket, grävt ur och fäst en bärlina ändå. Känns enklast så.

Hur är ert uterum byggt, vad står den på?

/Christian
 
Okej, ska göra detta när de börjar dra ihop sig. De gamla däcket emot väggen kommer jag ta bort.

Kan tyvärr inte bygga med bärlina. Då får jag gräva bort en 1/2 m då hamnar bärlinan under mark. Är tyvärr inget altenativ i detta fall. Uterummet står på 4-6 plintar. Så att gräva ner några plintar tror jag inte ska vara något problem

Isåfall bara vid bergskullen man ser. Går de inte köra med ett par plintar längst ut och några ben emot mitten? Finns väl dom som bygger (flytande) altan? Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.