Hej, har blivit inspirerad av tidigare byggtrådar här på forumet, så nu tänkte jag komma med ett bidrag själv. Jag vet inte hur man lägger in text mellan bilderna?

Bild 1: tre stycken 12mm spånskivor som jag har fräst ut och limmat
Bild 2: använder resterna av spånskivan som mall, för att böja eklisten
Bild 3: Plaströr för att blötlägga eklisten som skall böjas
Bild 4: Ekslist böjd och på blats i mallen
Bild 5: Eklisten är 44mm x 8mm och tre meter lång
Bild 6: Listen limmas och skruvas runt spånskivorna
Bild 7: Skär ut en rund skiva i linoleum
Bild 8: Linoleum skivan klar (ett material som ofta används på kassadiskar mm.)
Bild 9: Bordet börjar bli klart
Bild 10: Lite putsning och oljning kvarstår
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt snyggt! Bra bilder och förklaringar.
 
Som sagt riktigt snyggt, man blir nästan sugen på att bygga ett liknande

Finns det något särskilt skäl till att kantlisten sitter högre än själva bordskivan?
 
Jag satte listen så för att jag tyckte att det blev snyggast, men det är ju mindre praktiskt när man ska torka av bordet, men det får man väll leva med.
 
Hur limmade du linoleumet på spånskivan? Var fick du tag på linoleumet?
 
Kul och riktigt snyggt!

Text mellan bilder funkar nog bara om man laddar upp dem på någon annan sida och sedan lägger in dem med img-taggen.
 
Jag limmade med vanligt golvlim som är avsett för plastmattor mm. Linoleumen är tillverkad av Forbo, och hetter "Walton Furniture linoleum" Jag jobbar i en Colorama butik så jag köpte min där.

Text mellan bilder funkar nog bara om man laddar upp dem på någon annan sida och sedan lägger in dem med img-taggen. / Bra att veta till nästa byggtråd, låter lite krångligt bara.
 
peppe400 skrev:
Text mellan bilder funkar nog bara om man laddar upp dem på någon annan sida och sedan lägger in dem med img-taggen. / Bra att veta till nästa byggtråd, låter lite krångligt bara.
Ja det blir några steg till men själva uppladdningen är inte svårare (om man skaffat sig ett konto hos någon bra bildtjänst - jag föredrar Picasa).
 
Snyggt!

Hur gjorde du med skarven som uppstår där eklistens ändar möts (syns som en springa mellan tvingarna i bild 4)? Tog du till något finurligt trick för att få en bra passning, eller körde du på ren matematik?
 
På första försöket mätte jag hur lång listen skulle vara, men då blev den lite förkort, så jag gjorde en ny och då behövde jag bara läggga till den bit som saknades. Men jag är inte riktigt nöjd med den skarv som jag fick till, så jag funderar lite på någon bra lösning för det.
 
Kul att läsa. Jag funderar själv på en liknande lösning för ett skrivbord + ytterligare en skiva.

Hur gjorde du med undersidan? Jag fick rådet på ett byggvaruhus att man bör limma på något (tydligen funkar det med nästan vad som helst) på undersidan av skivan samtidigt som man limmar på linoliumet på ovansidan. Annars finns risk för att skivan blir skev.
 
om man har en tunn skiva kan det finnas risk för att den böjer sig, men jag har tre 12mm spånskivor som jag har limmat ihop, så jag har inte gjort något på undersidan och det har fungerat bra. Lägg gärna upp några bilder på skrivbordet, det är alltid roligt med lite byggbilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.