När jag rev en bärande vägg hemma fick jag köpa en limträbalk 31 x 9,5 x 600. Egentligen behövde jag bara drygt 4 m, men den ngt kortare balken var precis för kort. Så jag fick betala ett antal sköna hundringar i onödan för någon dm eller två.

Så nu har jag alltså ett stycka balk över och skulle vilka göra ngt med den, utom att elda upp då!

Den skulle kunna utgöra en schysst bänk, men hur behandlar jag en limträbalk så den tål att vara ute? Eller något snille som har en bra idé för användningsområde?
 
Fick inget grepp hur mycket balk du hade över, jag har haft en snutt balk liggandes ute två år. Den är 625x115x2000. Denna har legat platt och har används som grillbord, smetade in den med kokt linolja, numera är balken helst sotsvart på ytan (misstänker linoljan).

Hade den senast igår som ramp för en minidumper, skall nu bygga om den till utomhusbar tror jag.
Men trät spricker och torkar fult i ändarna även om den håller formen och den får vara ute i väder och vind.

Ett tag funderade jag på att ha den till skärbräda men den var lite för otymplig.
 
Balken var visst 90 x 315. Den är kanske 1500-1700 lång.

Jo jag vill inte lägga ner tid på den bara för att få den förstörd. Ska jag ha den ute så vill jag att den håller. Men kanske ngt till altanen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.