Gör det men lägg inte mer än klenspänning ( max 50V ) eller ljud, bild, antenn, data, tele larm osv går bra
 
Nu handlar det om 230 V. Kan man inte använda ihålig list till det?
 
Redigerat:
Ja, det borde väl gå bra. EXK skulle vara en utmärkt kabel för den är mycket smalare än de allmänt kända EKK, EKLK m.fl.

//Patrik
 
Får man lägga kabel dolt på det viset? Krävs inte FK i rör?
 
Som jag har förstått det så kan de där listerna jämnställas med vanliga kabelkanaler, så då borde det väl inte vara någon fara. Rätta mig om jag har fel.

//Patrik
 
Ja, produkten i sig är ju en inst.kanal, risken skulle väl vara att de är förvillande lika massiv sockellist och någon skulle ju kunna få för sig att dra dit en spik eller skruv om det glipar på något ställe. Men som vanligt är det tillverkarens instruktioner som gäller.
 
Är nog ganska säker på att man inte får fräsa ur golvlister för 230v överhuvudtaget !

vad híndrar att någon drar i en skruv/spik om listen lossnat lite av någon anledning? man räknar helt enkelt inte med att det är el bakom trälister, finns ihåliga lister som är avsedda för det som skjuter på uppifrån o ner
 
Oj, jag märkte nu att jag missat en viktig detalj. Frågan var inte om de där kabellisterna kunde användas utan om man kunde fräsa ur en egen trälist och då känner jag direkt en tveksamhet.

//Patrik
 
O
Patrik_Hed skrev:
Oj, jag märkte nu att jag missat en viktig detalj. Frågan var inte om de där kabellisterna kunde användas utan om man kunde fräsa ur en egen trälist och då känner jag direkt en tveksamhet.
Varför? Regler för förläggningssätt kan omöjligt bero på vem som fräser och målar en MDF-list. Om det görs i fabrik eller hemma av Svensson själv borde inte spela någon som helst roll. Alla risker, t.ex. genomspikning, ni kan tänkas hitta på gäller i båda fallen. Ja, en ihålig list från kanallisten skjuts på ovanifrån på ett metallklipps. Spelar ingen som helst roll en ägare senare när de tapetseras eller målas in. När tredje ägaren sätter kofoten i den eller slår en spik rakt igenom listen är det skit samma. Just av den anledningen är utanpåliggande med Letti-klammer ovanpå listen att föredra. En separat kabellist i ovankant av listen är också ett bättre aternativ. Att bygga in el där den inte förväntas vara, och inte syns, är alltid en säkerhetsrisk. Största hatobjektet, och värsta hantverkssynden, är att gömma kablar med latexfog och sedan måla in. Det om något borde förbjudas.
 
Redigerat:
Men, är inte detta redan förbjudet?
 
En utav dom som tillverkade såna kanaler som får användas skriver att man måste sätta upp varningsklisterlappar på varje kanal eller hörn. Då är det tydligen godkännt? Kanske inte så snyggt men. Personligen tycker jag inte om tanken med 230/400 bakom socklar som är väldigt lika vanliga socklar. Men var och en gör sitt och tar ansvar för det
 
Jag drog vid tillfälle kulo utefter en allmogelist och de boende målade sen på kabeln med samma vita färg som listen och det smälte in och såg ut att tillhöra listen tills man gick ända inpå och granskade.
 
Duri Kanal-List är en golvsockel som är urfräst i bakkant för att placera och dölja lampsladdar, högtalarkablar mm. Kanal-listen består av Sockel som skruvas i väggen och Topprofil som knäpps fast ovanpå sockeln. Produkten är Semkogodkänd och avsedd för 220 V, max 1200 W.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.