Är det någon som vet om det går att få bort missfärgning på en stenskiva?
På eldstaden ligger en stenskiva av modell grå marmor, tror jag. Den har fått någon form av missfärgning dvs blivit vitaktig och det ser ut som om det beror på att något cirkelformat stått ovanpå skivan och därmed skadat den.
Då skivan är fastmonterad vill jag helst undvika att ta den till ett stensliperi...
Då vi precis köpt lägenheten så har vi ingen aning om vad som orsakat missfärgningen men det kanske finns någon med erfarenhet ifrån problemet som kan hjälpa oss?
 
Kan det vara en kruka som har läckt? Isf är kan det vara kalk. Prova med att skrapa bort kalken med ett rakblad. Använd absolut inget kalkborttagningsmedel.
 
Gnugga med citron funkar ibland också...
 
Citron tror jag inte det är så bra på marmor.

Den kommer att äta upp polering på ytan som blir porös istället.
Det blir att skadan blir bara värre.

Finns inte så mycket man kan göra på marmor när den väl har blivit skadat än att polera på nytt, tyvärr.

Enda medel man kan använda är såpa för att inte skada ytan.
 
:)
Tack för era råd, jag ska prova med rakblad men det känns som missfärgningen är mer ner i skivan än på ytan.

Om man nu måste polera, kan man göra det själv med något polermedel och polermaskin?
 
Funderade på en sak, ganska tokig men ändå....

När man ska "polera" glasögon av glas, är faktiskt tandkräm det bästa medel (använder metoden själv med god resultat)

Kanske du kan prova med en borrmaskin med poleringskudde (den man använder till bilar) och tandkräm.

Kanske det fungerar, vem vet, det kan inte skada.
 
Sweli skrev:
Citron tror jag inte det är så bra på marmor.

Den kommer att äta upp polering på ytan som blir porös istället.
Det blir att skadan blir bara värre.

Finns inte så mycket man kan göra på marmor när den väl har blivit skadat än att polera på nytt, tyvärr.

Enda medel man kan använda är såpa för att inte skada ytan.
Aj då! Då tar jag genast toillbaka och påstår motsatsen!

Konsluterade mor min som bor i spanien med både stengolvo ch stendiskbänk, och hon sa att skoputsmedel var bra! ??? Det använder hon på alla sina fönsterbänkar. Kan ju vara värt att prova! Kommer ju då från mamma som även putsar sin fönster med GIN! :surprised: Snacka om alkoholmissbruk... ;)
 
fia_mstd skrev:
Aj då! Då tar jag genast toillbaka och påstår motsatsen!

Konsluterade mor min som bor i spanien med både stengolvo ch stendiskbänk, och hon sa att skoputsmedel var bra! ??? Det använder hon på alla sina fönsterbänkar. Kan ju vara värt att prova! Kommer ju då från mamma som även putsar sin fönster med GIN! :surprised: Snacka om alkoholmissbruk... ;)
Det har jag ocså hört tidigare, jag hade bara glömt det.
Det är inte alls dumt  att använda skoputsmedel ;)

Jag kanske borde ha sagt tidigare att det finns i kakelaffärer speciella medel för marmor inte bara såpa  :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.