Hej!

Jag har nu läst tio sidor bastuämnen, och börjar få lite mer kött på benen.

Ett par saker undrar jag dock. Jag börjar med förutsättningarna, och går sen på frågorna.

Ett av rummen i en förrådslänga ska bli bastu. Det intillliggande minirummet (gammal mulltoa) på 2 kvadrat ska bli förmak och relax. Jag kommer börja med att ta bort ytterdörren till det gamla förrådet, och öppna upp till förmaket, för att sedan sätta en bastudörr i glas där.
Förrådet/bastun är 2,88x2x2,3 (jag ska sänka taket till denna höjd, nu är det upp till nock).

Huset står i en liten slänt på betongpelare, och det är trägolv. Jag har, för hållfasthetens skull, tänkt ta bort golvet där kaminen ska stå, gräva en grop därunder för att sedan med lecablock bygga en egen liten grund till kaminen. Ovanpå lecablocken har jag tänkt mura bottenplatta till kaminen i tegel. Jag har även tänkt mura tegel ända upp till taket i det hörn kaminen ska stå, för att använda detta tegel som värmeskydd.

I förrådet/bastun, mot vattnet, kommer jag sätta in ett fönster. Det blir cirka 2x1 meter, och jag kommer använda vanlig fönsterruta, treglas. Jag har läst allt om fördelarna med härdat glas, men kör ändå budget-varianten.

I och med att förrådet/bastun står i en gräsbeväxt slänt tänkte jag ta upp ett avloppshål som går direkt ner på marken. Detta blir enklaste enkla med endast råttnät som finess.

Förrådet/bastun är redan reglad med öppna reglar på 4 tum. Istället för att göra om detta använder jag dessa reglar, och kan därmed isolera rejält. Det blir asppanel med allavar. Alla säkerhetsavstånd till den vedeldade kaminen ska fungera med denna lösning. Nu till frågorna.

1) Går det att använda tegel som värmeskydd? Något särskilt att tänka på? Det måste vara eldfast tegel?

2) Vad säger ni om lösningen för att få golvet att hålla? Är det overkill att kaminen får en egen grund, eller är det bra?

3) Vad verkar jag ja glömt? Tips och råd?

Tack!
 
En sak till! Jag trodde att jag hade full kläm på det här med ventilationen, i det att jag skulle ha ventilation under kaminen och högt upp i diagonal riktning. Sen läser jag följande på Tylös hemsida:

För en vedeldad bastu är det lite annorlunda med
ventilationen mot en vanlig bastu med el-aggregat.
I en vedeldad bastu ska du ha inluften nere vid golvet,
men så långt ifrån kaminen som det går.
Skorstenen till vedugnen fungerar som en Utluft i
basturummet. Men det kan även vara bra med en lucka
vid tak, som man kan vädra rummet med efter
bastubadet. Men den luckan skall vara stängd när man
eldar i vedugnen.
 
Ingen som kan ge råd?
 
strutten skrev:
En sak till! Jag trodde att jag hade full kläm på det här med ventilationen, i det att jag skulle ha ventilation under kaminen och högt upp i diagonal riktning. Sen läser jag följande på Tylös hemsida:
Jag skulle definitivt och för en gångs skull lyda Tylös råd vad gäller ventilationen. Dessutom skulle jag sätta en inluftsventil precis under översta lavens sitthöjd för att kunna använda även den när barn vill vara med och basta. Då kan man sänka tempen rejält för nedersta laven och ändå elda på så man får vad man tål på översta laven. En skitsak att montera, men en detalj som kan förhöja många andras njutning.

//Robert
 
Om du ska ha glesgolv så behövs ingen tilluftsventil. Har du tätt golv så bör du ha en tilluftsventil nära aggregatet. Frånluftsvenil placerad diagonalt motsatt kaminen är ett måste, öppnas när badandet är klart så att allt får torka upp.

Tegel eller leca är utmärkt som vämeskydd, jag murade upp en vikelmur av 9 cm tjocka lecablock. Funkar kanonbra, dessutom blöter jag ner lecaväggen när jag börjar bada och då får jag en jämn fuktig värme i bastun.
 
  • IMG_6130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Robster skrev:
Jag skulle definitivt och för en gångs skull lyda Tylös råd vad gäller ventilationen. Dessutom skulle jag sätta en inluftsventil precis under översta lavens sitthöjd för att kunna använda även den när barn vill vara med och basta. Då kan man sänka tempen rejält för nedersta laven och ändå elda på så man får vad man tål på översta laven. En skitsak att montera, men en detalj som kan förhöja många andras njutning.

//Robert
Tillbaka från midsommarfirande och tackar för rådet! Då kör jag på Tylös råd. När menar du att man inte ska lyssna på Tylö?
 
mlkjhr skrev:
Om du ska ha glesgolv så behövs ingen tilluftsventil. Har du tätt golv så bör du ha en tilluftsventil nära aggregatet. Frånluftsvenil placerad diagonalt motsatt kaminen är ett måste, öppnas när badandet är klart så att allt får torka upp.

Tegel eller leca är utmärkt som vämeskydd, jag murade upp en vikelmur av 9 cm tjocka lecablock. Funkar kanonbra, dessutom blöter jag ner lecaväggen när jag börjar bada och då får jag en jämn fuktig värme i bastun.
Det ser fint ut! Men har du gjutit plattan i botten, eller är den också i leca?

Jag har ju ett befintligt trägolv som det är, och känner att det inte är jättehett att gjuta direkt på det. Förslag på hur jag ska göra detta?

Visst borde det gå bra att putsa lecan?
 
Hej Strutten!

Bra att du ska få till en bastu! Vi har under våren blivit färdiga med vår på landet och den hade ungefär samma förutsättningar som du verkar ha. Det var i en gammal tvättstuga som vi murade och hade oss. Eftersom vi inte har någon dusch utan bara blaskat oss med hinkar osv så har bastun blivit ett riktigt lyft! Kul även att våra små tjejer gillar att basta.

2. Verkar onödigt med en lecagrund. Om golvet håller att stå på, håller det för kaminen. Ställ den på en plåt så skyddar man trägolvet.

Angående leca och putsning så putsade jag lecaväggen som jag murade upp i vinkel mot murstocken. Målade sedan och det blev både snyggt funktionellt.

/Thomas

/Thomas
 
Botten är leca som ligger löst. Ovanpå detta en mineritskiva så inget är gjutet eller murat direkt på golvet. Att putsa lecan ska väl gå alldeles utmärkt.
 
Glömde skriva att jag har 3 cm luftspalt mellan lecaväggen och innerväggen.
 
mlkjhr skrev:
Glömde skriva att jag har 3 cm luftspalt mellan lecaväggen och innerväggen.
Perfekt! Dina förslag låter som en betydligt mycket enklare lösning...

Hur får du väggen att stå? Murar du in spik, eller har du någon annan bra lösning?
 
strutten skrev:
Perfekt! Dina förslag låter som en betydligt mycket enklare lösning...

Hur får du väggen att stå? Murar du in spik, eller har du någon annan bra lösning?
I och med att den är murad i vinkel så står den hur stadigt som helst av sig själv. Om du bara ska ha en mur i ett plan så måste du förankra den på några ställen i reglarna. Rostfri spik eller skruv går ju bra. Man behöver ju inte heller slå panel helt och hållet bakom muren, det räcker ju om panelen går in så pass att det inte syns att man "fuskat". Lycka till!
 
Det känns mer och mer som att vi bygger enligt ditt exempel... Tack för det!

En sista fråga bara: Hur har du löst fuktproblematiken mellan golvet och lecaplattan som kaminen står på?
 
strutten skrev:
Det känns mer och mer som att vi bygger enligt ditt exempel... Tack för det!

En sista fråga bara: Hur har du löst fuktproblematiken mellan golvet och lecaplattan som kaminen står på?
Egentligen inte alls, mitt golv är gjort av den där bruna tryckimpregnerade trallen som finns på Byggmax bland annat. Släta sidan uppåt. Några mm springor mellan brädorna. Jag hoppas att det inte blir nåt problem med kvarstående fukt eftersom friskluften har fritt tillträde underifrån året om. Man skulle ju kunna dra en silikonsträng i framkanterna efter att du putsat dom? Mina golvbjälkar är också av tryckimpregnerat.
 
Hur armerade du väggen när du murade? Eller fäste du i några reglar?

mvh
Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.