Hej! Ska bygga en lekstuga och tänkte ställa den på ett antal gamla betongplattor som ligger på en singelbädd. Frågor:
1. Kan man ta takpapp istället för syllpapp mellan betongplattorna och syllen eller ska det nödvändigt vara syllpapp?
2. Om det funkar med takpapp, vilken sida ska då vändas mot betongen, den knottriga?
3. Varför ser man ofta lekstugor skithögt uppallade på lecablock? Jag vill inte ha ett insteg på 25 cm till lekstugan eller bygga ett trappsteg. Om det är för ventilationen torde väl det räcka med några öppningar på ca fem centimeter mellan syll och mark?
 
  • Gilla
errpece
  • Laddar…
Syllpapp! Takpapp är inte lika beständig men om du använder takpapp så se till att det är polyesterarmering yap
Ventillation och kapilärbrytande... Leca block är bra men lägg plast så att du slipper markfukt
 
En lekstuga - förmodar att du inte har en planerad livslängd på mer än 10-15 år? Kör du med vanlig takpapp om du har det över. Och inte behöver du bekymra dig nåt särskilt över ventilationen, det klarar sig.
 
Snailman
jag har sett mataki mb 350 = yap2200 användas som syllpapp på nybygge av villa...
 
lägg plast så att du slipper markfukt
Jag tänkte lägga markduk på matjorden, singel på duken, överblivna betongplattor på singlet, papp mellan plattorna och syllen. Var ska jag lägga plast?
 
  • Gilla
GerHol087
  • Laddar…
Snailman
jag antar det menas under syllen, man brukar under syllen till innerväggar lägga samma plast som man har för diffusionsspärren i hus, den finns även med tätningsremsor som en del lägger under syllen till ytterväggarna (där är det ju bra om det blir tätt mellan insida och utsida på huset)
 
Undrar om han ska ha så mycket innerväggar i sin lekstuga?
 
P
Provar i denna gamla tråd :) men kan jag använda YEP 700 underlagstäckning som syllpapp?
 
P pleqtiz skrev:
Provar i denna gamla tråd :) men kan jag använda YEP 700 underlagstäckning som syllpapp?
Kan man säkert, frågan är hur bra den är. Syllpappen är betydligt tjockare än underlagspappen så varför chansa.
 
YEP 700 låter väldigt tunnt. Är det verkligen korrekt återgivet?
 
Rickard.
Yep 700 är en lite grövre underlagsduk, ofta godkänd frihängande. Om det är lämpligt som syllpapp är jag egentligen inte rätt man att svara på men om dess enda jobb är att vara kapillärbrytande så borde det fungera tycker jag.
 
Tjock syllpapp brukar vara YEP 4600, tunn YEP 2300. Det senare talet anger mängden asfalt eller motsvarande i gram per kvadratmeter. Att YEP 700 kan fungera frihängande i en taklösning med begränsad livslängd kan jag förstå, men knappast som syllpapp. Med tiden försvinner asfalten långsamt. En syllpapp byter man inte så ofta. Vanlig underlagspapp YAP/YEP 2200 borde däremot gå att använda.
 
Viktigt för kapilärbrytande skikt är spalten över tid!
Polyester baserad takpapp av tillräcklig tjocklek med mekanisk hållfasthet mot ihoptryckning över tid samt tillräckligt med asfalt
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.