Hur många här kör med Wascator? Vi har två, en gammal WE65MP som vi kör normaltvätt i och en äldre WE74 för hästkläder och dyl. Nu har ju vi en mindre gård och en egen tvättstuga, men eftersom det nu och då pratas om hur dåliga dagens tvättmaskiner är på att hålla - ta en titt på en begagnad 3fas Wascator. Kostar inte mer än en 'normal' Miele, håller i evigheter, tvättar fort (element på ~7.5kW) och snedbelastar inte elsystemet.
 
...och den är bra!

Men jag vill höja ett varningens finger för dom som läser det du skriver. För det finns några "måsten"

För det första så har du helt andra mått på maskinen än "standard" men det är mer en fråga om utrymme.

Men! De maskiner du pratar om har ingen utloppspump utan något man kallar "störtavloppsventil".

För det första sitter den i botten på maskinen, dvs det krävs ett golvavlopp!

Och det är verkligen "störtavlopps" fart när den öppnar ventilen vilket kräver att du har ett avlopp som kan svälja avloppsvattnet på kort tid!.

Man kan givetvis bygga en "avloppsbalja" som tar vattnet först och sedan leder man det genom ett mindre/förträngning till golvavloppet. Vilket tar ännu mer utrymme.

Men kan man fylla alla de kriterierna så skulle jag utan tveka satsa på en sådan maskin d^_^b
 
En annan nackdel är att den tvättar för snabbt. Med så kort blötläggning blir det inte riktigt rent. Vi bor i bostadsrätt med maskiner som bara är 5 år gamla. Vi väljer alltid förtvätt och extra sköljningar för att förlänga tvättprogrammet.
 
För att inte prata om vatten och energiförbrukning... Inte A+ där precis, men har man en stor gård så är det såklart bra!
 
Att de inte tvättar rent har vi aldrig problem med och att de skulle vara så dyra i drift stämmer inte heller. Det första kan ha att göra med att våra maskiner är äldre än 5 år. Att W74:an är inte är A+ kan jag inte bestrida - att de skulle vara så mycket sämre än 'vanliga' hushållsmaskiner däremot, det vidhåller jag med fasthet inte stämmer. Att de sedan är markant mer robust byggda (hållbara) och inte snedbelastar elsystemet är två stora +.

Kontentan är att om man som påpekades tidigare här i tråden har utrymme och avlopp som kan hantera dessa maskiner, är de värda att titta på!
 
Liten bump. Igår så drog vår vattensnåla mög till tvättmaskin sin sista suck och är nu en ägare till en Osby 608e. Det ska bli så skönt att kunna tvätta en 40 graders tvätt på under en timme. Den vattensnåle tog två timmar på sig och nästan tre h på 60 programmet. Pga vattensnålandet så fick vi alltid välja in fem extra sköljningar för att det ska bli rent. Dessutom så är Osbymaskinen konstruerad som en stridsvagn så den ska hålla mer än fem år som den vattensnåla gjorde.
Ska bara köpa rör till avloppet sen ska det tvättas!
 
Kloge skrev:
Igår så drog vår vattensnåla mög till tvättmaskin sin sista suck och är nu en ägare till en Osby 608e.
........................
Ska bara köpa rör till avloppet sen ska det tvättas!
Har du förankrat maskinen i golvet?

Det är bara konsumentmaskiner med "svajig" upphängning av trumman som kan stå löst på golvet.

Jag misstänker att din maskin har en "stum" upphängning av trumman.
I så fall måste du förankra den i golvet, annars kommer den studsa omkring vid centrifugeringen. Enligt en expert är kemankare det säkraste sättet.
Skruv och plugg kunde tydligen lossna med tiden.

/Hasse
 
Jo den är fastskruvad med expanders,hoppas att det räcker :)
 
Har Wascator i bostadsrättsföreningen, ca 9 år gamla. Fördelen är att de är driftsäkra och tvättar fort (40 °C tar ca 40 min). Men jag upplever inte heller att de tvättar riktigt rent. Hade gamla fläckar på en hel del kläder som jag vant mig vid och konstaterat att de var permanenta efter ett antal svängar i 60 °C, men som försvann efter en tur i en hushållsmiele på bara 40 °C...

Jag tror konsumenttvättmedlen helt enkelt behöver lite tid på sig att verka.
 
Har tvättat och varit glad i flera dagar men ikväll så stannade maskinen och det stod 01 på displayen. Vattennivå ej uppnådd betyder det. Jag kollade närmare och när den tar in vatten så rinner det ut från avloppet direkt. Öppnade och tittade in. Under trumman så sitter det en bälg med några grova slangar samt en tunn slang som går upp till pressostaten. Det droppade lite ur den. Kan det vara problemet? Hittar inte heller någon elventil till avloppet. Någon som har några ideer? Maskinen är en Osby 608e och det är samma som w75
 
Jaha, Kloge, du var alltsåen glad konsument i ....6 dagar. Hann du tvätta allt?
 
Jodå det blev tvättat och klart. Hoppas jag snart blir glad konsument igen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.