Det går ju att få information om förimpedansen ifrån kraftlevererantören. Likaså, så kan man mäta sig till förimpedansen. Men: Hur säkerställs det att förimpedansen, även i framtiden, upprätthålles på minst samma nivå som idag?

Det förekommer ju att luftledningar står ivägen och måste dras om, en längre väg. Likaså kan det bli vissa omvägar då nedgrävningar av el, bredband och tele etc. samordnas o.s.v.

Då detta sker, så vet ju knappast kraftleverantören huruvida man i enskillda hus har gjort installationer som ligger på gränsen med avseende på förimpedansen.

Hur regleras detta potentiella problem?
 
Behöver man gå längre väg får man ju gå upp i area, på så sätt försvåras inte strömmens väg och impedansen förblir densamma.

Däremot kanske det fuskas med beräkningarna ibland för att snåla in på material så dimensionera helst med lite marginal. Elnätsägarna har inte så högt ställda krav på elen de levererar, trots europastandard 230/400 V kan avvikelser upp till +6/-10% accepteras enligt gällande standard.
 
Då kraftbolagen drar om en ledning och måste gå längre väg än den tidigare låg så lägger de förhoppningsvis ner en grövre kabel för att kompensera för längden.
 
"förhoppningsvis"(!)

Hur är det med tillfälliga omledningar, då man lägger en markkabel förbi en arbetsplats?

Om denna dimmentioneras "för bra", så finns väl risken att någon under tiden mäter förimpedansen, i något hus och installerar därefter? Varvid utlösningsvillkoret "spricker" sedan den ordinarie kabeln återinkopplas...
 
Har du något förslag vad man skall göra åt det? Den praktiska betydelsen av uppsatta gränser är för det mesta inte lika absolut som lagens betydelse. För mig låter det som ett ickeproblem. Dels därför att det är ytterst få som kommer att råka ut för det och dels därför att det inte ensamt avgör om anläggningen är säker eller inte.

Erik
 
Om värdet skulle förändras i negativ riktning så lär väl elbolaget kontakta berörda kunder kan man tänka sig.
 
Avemo skrev:
Har du något förslag vad man skall göra åt det? Den praktiska betydelsen av uppsatta gränser är för det mesta inte lika absolut som lagens betydelse. För mig låter det som ett ickeproblem. Dels därför att det är ytterst få som kommer att råka ut för det och dels därför att det inte ensamt avgör om anläggningen är säker eller inte.

Erik
Nu vill jag inte komma med något förslag, innan jag vet, vad som gäller idag...

Det kanske redan finns vissa marginaler i regelverken, som gör detta ofarligt...

Dock vore detta intressant att få reda på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.