hej, jag ny här på forumet.
har precis börjat kolla runt för att bygga...
har ju såklart massa frågor o funderingar.
men jag tycker att jag har hittat mkt svar och funderingar och varningar att ta med mig.
vi har fastnat för fiskarhedenvillan och vill gärna ha enplans hus.
ripan eller safiren.
någon som har några tips ideér eller tankar.
jag är mkt tacksam för att jag har hittat detta forum:D
 
vi kollade på safiren tidigare, vi var in och kikade i ett hus utanför borlänge. Helt ok planlösning och fint hus men vi tyckte sovrummen var lite små. Tycker ripan ser riktigt bra ut, tänk bara på att huset ska passa på tomten, oftast så går de att spegelvända utan extra kostnad.
 
tack för ditt svar, vi har tänkt om och ska troligen bygga i 2 plan. är inne på entitan nu.
men hur nöjda är ni med fiskarheden i övrigt?
var er säljare bra?
bygger ni i gäddeholm utan för västerås?
hade en vän som bodde där förut men de separerade och sålde huset.
 
Vi har precis börjat bygga i Gäddeholm, byggde din kompis också nytt i Gäddeholm?
Vi bygger med trivselhus, vi kollade på fiskarhedenvillan ett tag men vi hade svårt att få deras hus att passa på vår tomt. Vad jag vet om fiskarhedenvillan så ingår det inte lika mycket prylar från början, typ badrumsmöbler och sånt som man kanske vill ha och då behöver lägga till. Det är bra att tänka på den extra kostnaden i tid.
 
våran kompis köpte ett hus byggt på 90 talet.
 
Vi har byggt med Fiskarhedenvillan och det är både upp och ner. Ibland är jag skitförbannad på dom och andra gånger så är jag supernöjd. Sammanfattningsvis så kan jag väl säga att det är mycket arbete även om man inte bygger mycket själva för man måste ha koll på alla entreprenörer och precis som blåbussen skriver så är det en hel del i t.ex. badrum som inte ingår.

Det som är på plussidan är att vi på grund av att vi gjort mycket själva så har vi stenkoll på hur huset är byggt. Och det skulle vi nog haft annars också eftersom att vi då ändå hade haft ansvar för bygget på ett annat sätt än vad man har vid totalentreprenad. Vi har också fått ett väldigt mycket hus för pengarna. NF hade det kostat kanske 500 000 till men även det hade varit ett bra pris.

Möjligheten att rita om huset är det som jag tycker är det bästa. Vi har byggt domherren och det jag gjorde var att jag ritade upp ytterväggarna i sketchup, flyttade dessa så att utbyggnaden på framsidan försvann och den på baksidan blev längre istället och sedan så ritade jag precis så som jag vill ha utan att ta någon som helst hänsyn till hur standardhuset såg ut. Detkostade oss ca 8000 att göra de ritningsändringarna. (sedan så blir det lite till följdkostnader eftersom att man då inte heller kan ha standard el- och vvsritningar)

Summan av kardemumman är då att vi har ett hus med en planlösning som passar oss perfekt och till ett pris som vi inte hade kunnat få någon annanstans. På vägen så har vi båda två fått magsår, varit totalt utarbetade och jäkligt less på allting.

Jag känner att jag är nöjd med säljaren i alla fall. Lite virrig och kan glömma saker men han har ställt upp även efter att kontraktet varit påskrivet och även hjälpt till att sätta press på entreprenören som vi anlitade genom dom när han var seg på att komma och fixa lite småsaker.
 
Angående enplan kontra tvåplan så kan jag absolut rekommendera enplan om ni har plats för det på tomten. Jag är så lycklig över att slippa alla trappor.
 
tack för ditt långa ingående svar.
jag mailade fiskarheden för flera dagar sedan och ej fått svar.
kan du ge nr och namn på eran säljare? vi bor i nacka öster om stockholm!
 
Av någon anledning så verkar husleverantörerer inte svara på mail vilket känns som en rätt korkad säljstrategi. Första kontakten behöver man på 1900-tals vis ta på telefonen för att det ska bli något. Jag har pm:at dig vem säljaren är, numret hittat du på hemsidan under här finns vi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.