Tjena!
Köpt ett hus på 104m2 och värmesystemet är riktigt gammalt, har fått en Egor V25 som jag tänker koppla in istället för den antika CTC-pannan.

Hur stor tankvolym bör jag ha ungefär?
Bör jag ha varmvatternberedare i tank eller använder man pannans?
Laddomat, vad ska man välja?

Nåt annat jag bör tänka på?


Mvh Kim
 
Om du ändå ska lägga ner arbete på att byta panna så byt då inte till en gammal överförbränningspanna.

Det är många som byter uppvärmning nu och byter bort vedeldningen så man kan få en modern panna med underförbränning till riktigt bra pris.

Om du nu ändå vill koppla in den där pannan så finns det två sätt att göra det på.

Antingen så förbereder du för att du senare ska skaffa dig en modern panna eller så kopplar du in den som den kopplades in back in the days så att säga.

Vill du koppla in den på det sätt den är avsedd så ansluter du varmvattnet till beredaren i pannan och rören till elementen på pannans shunt. Sedan skaffar du dig en laddomat 4030 och kopplar den till acktankarna.

Vill du förbereda för en modern panna så ansluter du inte elementen till pannan och ej heller varmvattenberedaren. Du skaffar dig en acktank med beredare och sedan kopplar du shunten till elementen direkt från acktanken. Mellan tank och panna sätter du en laddomat 21, termovar eller om du bygger en egen lösning med pump och termisk ventil.

Hur stora tankar du bör ha det får någon annan räkna ut :)
 
Mr_Smurf skrev:
Vill du förbereda för en modern panna så ansluter du inte elementen till pannan och ej heller varmvattenberedaren. Du skaffar dig en acktank med beredare och sedan kopplar du shunten till elementen direkt från acktanken. Mellan tank och panna sätter du en laddomat 21, termovar eller om du bygger en egen lösning med pump och termisk ventil.

Hur stora tankar du bör ha det får någon annan räkna ut :)
Välj alterntiv två! En tank med beredare och ta värmen till elementen direkt från tanken, brukar kyla vattnet snabbare om välj stora tankar, isolera rejält och se till att få ett system som skiktar bra i tanken.
Då blir det mer du som bestämmer när du skall elda, har du för små tankar kyls dom snabbt och du måste elda ofta.
 
Japp, går att stoppa i keramik i Egor V25, anledningen till att jag stoppar dit den är att jag vill vara så "snål" som möjligt med utgifterna såhär i början av husägandet!

Dock förbereder vi för en modernare panna, kan även tänkas att det blir pellets om några år, lite pga detta också som jag inte vill köpa helt ny panna med.


Då köper jag 1 tank med beredare, ska jag komplettera med en tank utan med eller?

Frågan är nu hur stora tankar det kan krävas, jag antar att man inte vill ha för stor volym än vad pannan klarar av att fylla?

Mvh Kim
 
måste hålla med mr_smurf lite.
det brukar ha en tendens att kosta en bunt med tusenlappar att koppla in pannan så då är det lika bra att göra en långsiktigare lösning på en gång. rör och delar är svindyrt.det brukar springa iväg.

om du endå ska ha egor pannan så dimensionera rör osv för en 30-40kw panna eller vad det kan tänkas bli efter egorpannan.så kan du ju säkert använda det mästa vid pannbyte sen.
 
Ok, jag gör ju helt enkelt så att jag ställer tankarna där dom slutligen ska stå för alltid, sen kopplar jag ju in och ut från pannan till laddomat/tank, så blir det inte så himla mycket man behöver göra om utifall att man nångång byter ut pannan igen.

Ctc-pannan som står på plats är från 1957 och jag misstänker att egor pannan är betydligt bättre.. ;)
 
egor pannan är säkert bättre men som sagt.sätt grova rör.
 
Hur grovt är grovt??
 
Beror lite på vad du ska ha för panna i framtiden.. Men jag har för mig att det är 32mm (invändigt) rör som är rekommenderat.

Ett tips är att köpa blåa stålrör, de är mycket billigare än koppar och har lika lång om inte längre hållbarhet i det syrefattiga vattnet. Sätt unionskopplingar på lämpliga ställen så att det går att ta isär och efterdra vid behov.
 
Aha, låter bra, då får jag nytta av mitt gängbord!! Jag hade tanke på att använda såna, billigt meterpris!!
 
jag satte r40s rör.är väll 44mm invändigt eller nå

till 40kw panna.
 
Okej, då vet jag vad jag ska ha! :)
 
Jag har kollat på den gamle ctc pannan, det är en 422 enligt typskylten, pannan verkar okej, så jag kommer köra vidare med den, dock kommer jag ansluta 500-1000L ackumulator. Pannan tar 40cm ved. Idag har jag städat upp pannrummet, och travat in lite ved som jag fått.
 
Läs övriga trådar om acctank, under 3000 liter är det väl ingen som rekommenderar.

4000 liter kan man värma till 50grader, men
1000 liter kan man inte värma till 200 grader.

Protte
 
Sant, men man ska ha plats för så mycket volym med.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.