jag undrar om min hyresvärd har rätt att skicka hit anhöriga att fotografera i trädgården och undrar om det är juridiskt lagligt. tack för svar snarast. hjertat
 
Kort sagt får man fotografera var och vad man vill så länge det inte är fotoförbud.

Gissar att du menar att du har en fin trädgård och inte vill att andra tar bilder av den? Tja, tar de bilderna från allmän plats så kan du inte göra ett endaste dugg (.)

Tar de bilderna inifrån din trädgård så är en möjlig lösning att utfärda fotoförbud och där är jag osäker på om du som hyresgäst kan göra det om fastighetsägaren motsätter sig det.

Stör de dig så bör du självklart ta upp det med din hyresvärd och jag gissar att det du motsätter dig är att hyresvärden låter folk klampa runt i din trädgård? Det finns det mig veterligen lagar emot men där får någon mer kunnig upplysa om exakt vad som gäller.

Själva fotograferingen är dock en bieffekt om mitt resonemang ovan stämmer.

/Kent
 
Redigerat:
Likställer man trädgården med en affär, så har man oftast ett liknande hyresförhållande, dvs du har en ägare och en brukare. Brukaren kan utfärda fotoförbud för det område som denne brukar. Antingen genom skylt vilket gör att fotoförbud gäller så fort du går in i brukarens område. eller muntligen vilket innebär att fotoförbud träder ikraft först efter tillsägelse. Att någon står utanför brukarens område och fotograferar finns det inte mycket att göra åt.
 
Göran.W
Går dom utan lov in i din trädgården och fotograferar är det utan tvekan hemfridsbrott.
Inte ens hyresväden får gå in i din trädgård utan lov om det inte är för tex en akut reparation.
Står dom utanför trädgården är det inte mycket man kan göra mer än säga till.
Stategiskt placerade vatten spridare kanske kan vara något.
Kom att tänka på denna http://www.motavack.se/product_info.php?cPath=1&products_id=39
 
Får de fotografera? Ja
Får hyresvärden skicka dit dem på "fotouppdrag"? Nej.
Gränserna är svävande, jämför med folk som får besöksförbud för att de dömts för misshandel, stalking och liknande. Det beror alltså på varför de fotograferar och hur mycket. Ochdet hanldar inte om fotograferandet utan om eventuella trakasserier och förföljande/övervakande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.