Hej!

Jag är i stort behov av hjälp och hoppas jag kan undvika en smärre katastrof. Jag har målat några bänkskivor i mitt kök med Beckers Elegant Lackfärg Högblank Vit. Tyvärr glömde jag helt bort att kontrollera efter hur lång tid färgen var "övermålningsbar" och målade istället på nya lager när färgen kändes klibbfr (det var lääänge sedan jag målade något liknande eller målade över huvud tageti. Tyvärr verkar det nu som om endast ytlagret är torrt och att färgen under inte torkar! När jag känner på ytan med nageln blir det märken i färgen, det känns nästan som mjukplast. Vad kan jag göra åt detta? Kommer underskikten aldrig att torka? Hur gör jag isf för att "börja om från början"? All råd och tips är varmt välkommna! (PS. jag har målat mellan 3-4 lager beroende på yta)

Tusen tack för hjälpen på förhand!
 
Hur länge har det torkat? Färg är alltid mjukare i början. Tjockare skikt tar mycket längre tid att torka. Låt skivorna vila i ett par veckor så borde färgen vara hård sedan.

Erik
 
Avemo skrev:
Hur länge har det torkat? Färg är alltid mjukare i början. Tjockare skikt tar mycket längre tid att torka. Låt skivorna vila i ett par veckor så borde färgen vara hård sedan.

Erik
Jag skulle gissa på att färgen stått orörd i 2-3 dygn. Så du menar att det inom sinom tid kommer att ordna upp sig? Är det säkert? Det var isf verkligen skönt att höra! :)
 
Titta ner i en gammal färgburk.

Dina skivor kommer att torka, ge de en tid, kanske 2 veckor.

(Sedan ifrågasätter jag valet av färgtyp på bänkskivor, inget vatten på dessa och det är relativt repkänsligt)

Protte
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
prototypen skrev:
Titta ner i en gammal färgburk.

Dina skivor kommer att torka, ge de en tid, kanske 2 veckor.

(Sedan ifrågasätter jag valet av färgtyp på bänkskivor, inget vatten på dessa och det är relativt repkänsligt)

Protte
Ok, gött!
Färgvalet har jag inte gjort själv - jag frågade en färgkille på Bauhaus som rekommenderade mig just denna färg. Han kanske inte var superkunnig själv iofs. Vad skulle du använt för färg?
 
Bauhaus, ja men dåså.

Jag skulle välja en laminatskiva, våra från 1979 ser man fortfarande mönstret på.
Alt 2 skulle vara en tvåkomponetfärg, samma som på bord och köksluckor, men de kräver färgspruta (inget man gör inne).

Men vi/du får väl se hur det ser ut om 2 år.

Protte
 
prototypen skrev:
Bauhaus, ja men dåså.

Jag skulle välja en laminatskiva, våra från 1979 ser man fortfarande mönstret på.
Alt 2 skulle vara en tvåkomponetfärg, samma som på bord och köksluckor, men de kräver färgspruta (inget man gör inne).

Men vi/du får väl se hur det ser ut om 2 år.

Protte
Heh, upptäcker jag en viss Bauhaus-skepsis kanske? ;)

Visst, en helt ny bänkskiva, kanske en i laminat som din, vore ju det allra bästa. Nu är det dock så att vi bor i hyresrätt och kan/vill inte (pga lite olika saker) byta hela bänkskivan. Vi får se hur det blir, som sagt!
 
Jag har för mig att det står på burken att färgen är genomhärdad efter en vecka. Jag har gjort som du flera gånger och det brukar gå bra, men å andra sidan har jag inte målat ställytor i kök som förmodligen är extra känsliga.

Tyvärr brukar det vara så att vattenburen färg alltid känns lite mjuk, speciellt när det är varmt och fuktigt.

Och valet av färg ... jag hade nog valt vattenburen alkyd eftersom den brukar bli hårdare.
 
8 år senare så har nog färgen torkat. Troligen är den bortnött också. Ach kanske har flyttat.

Protte
 
  • Haha
Gabsson
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
8 år senare så har nog färgen torkat. Troligen är den bortnött också. Ach kanske har flyttat.

Protte
Hehe! Missade att tråden var gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.