Jag tror att ni (storken och zenobia) pratar om olika saker.

storken pratar om prutning på ett redan lagt bud.
zenobia pratar om "prutning" på "utgångspris" eller "budstart" eller vad mäklaren nu valt att kalla det.
 
storken skrev:
:D nja inte helt..

vist kan du pruta hur mycket du vill. problemet är vad har man för grund till en justering av priset? vad säger du jag vill få det billigare! eller vad?

skall du pruta måste man alltid hänvisa orsaken till det. det är svårt att framstå som seriös när man säger -nej fan det här ruttna takstolen såg jag inte och inte häller att hela golvet lutade 4cm och att trappan var lös.

i mina ögon så idiotförklarar man sig själv när man hänvisar till uppenbara saker som har varit synliga på visningen eller framgick i materialet. nu pratar vi oxå en normal köp med budgivning. är du ensam som intressent har du helt andra förutsättningar. och det är samma fördel att lägga första budet då kan du tycka till.

att pruta ner 600´ och stupa på 25´ är bara korkat! du har aldrig varit genuint intresserad att köpa parhuset så det är helt korkat att inleda en diskussion om det. jag skulle bli sjukt förbannad som säljare. och mäklaren kanske inte har varit speciellt vass heller eftersom han medlar och inte märker vad det är på väg. vi har oxå en plikt att ge goda råd till våra kunder (köpare och säljare). får jag en känsla eller ser tendenser på oseriösa beteende så måste jag prata om det dels med den oseriösa och dels med den andre parten.

det är inte svart eller vitt. det är oerhört mycket etik, finkänsla, utbildning av kunder och öppenhet som grund för lyckad affär. och det vanlig moral och heder som saknas oftast när pengarna kommer på tal.

blev det något klarare i frågan? ;)
Hade han gått ner dom sista 25000 hade vi tagit det, nu var det en annan som köpte för det pris vi inte ville betala så helt fel ute var jag knappast.
 
andersmc skrev:
Att du inte använder ordet "hydrofon" så ofta kan jag förstå. Det måste vara ytterst sällan en fastighetsmäklare kommer i kontakt med en sådan. Att kalla hus i allmänhet för "kåk" låter också allt för talspråkligt. Men "bult"? Om det nu är en bult du pratar om, vad kallar du den då?

Förkortningar som "oxå" och "lol" förekommer frekvent på vissa forum, som nu avsomnade Lunarstorm eller Bilddagboken. Men inte på Byggahus. Du får tänka på att här är det huvudsakligen vuxna människor som läser och skriver.

Ett annat tips i all välmening: om man ska bli tagen på allvar är det väldigt viktigt mer korrekt svenska. Det gäller både grammatiskt och hur man skriver. Att inleda varje mening med stor bokstav, till exempel, gör enormt stor skillnad för trovärdigheten. Naturligtvis kan man tänka "jag skriver väl som jag vill och är det nån som har problem med det så är det dem det är fel på", en jag kan berätta att så fungerar det inte i praktiken.
:Ddet heter hydrofor och inte -fon (fån) i sufixen. ang "kåk" så tycker vi exakt lika. bult är en fyllbult (suput) på en parkbänk. oftast är det skruv eller mutter som folk kalla för bult. det tar jag avstånd ifrån.

har du åsikter om pga. sk. t.ex. ivf. osv. är det oxå för svårt menar du för publiken på forumet? :blushing::wow:

jag ser det mer som "jag skriver väl som jag vill och är det nån som har problem med det så är det hennes/hans problem" istället för " dem det är fel på" skillnaden är att jag dömer inte och låter andra vara för vad de är. du vet allas lika värde osv (och så vidare)

ja ja, att diskutera språket skall vi inte göra här finns säkert bättre forum för det. för övrigt har jag dyslexi och det får du leva med. likaväl som jag får acceptera din astma och plattfothet (om du nu lider av något av dessa krämpor)

:rolleyes:
 
Nyfniken skrev:
Jag tror att ni (storken och zenobia) pratar om olika saker.

storken pratar om prutning på ett redan lagt bud.
zenobia pratar om "prutning" på "utgångspris" eller "budstart" eller vad mäklaren nu valt att kalla det.
märkte det oxå :D
 
Intressant att läsa dina inlägg, Storken! Bra med lite kontrast mot oss som bara gjort max 5 husaffärer och försöker göra uttalanden på för litet underlag.
 
fidelie skrev:
Hur är egentligen den normala ordningsgången när man köper hus vad gäller budgivning/kontraktskrivning/besiktning?

Man skriver väl först kontrakt och sedan gör sina önskade besiktningar, med någon typ av förbehåll i kontraktet eller? För det finns väl ingen anledning att göra tidskrävande/dyra/omstädniga besiktningar innan man är "köpare", eller?

Något förvirrad för tillfället...

har du fått svar på din fråga eller är det mer funderingar som förvirrar? :rolleyes:
för att summera så är det precis som du skrev i frågan. det är det normala. sedan kan man alltid avtala vad man vill. glöm inte att ev hävningar od skall vara skriftliga och rätt part tillhanda. du kan gärna klistra in klausulen så kan vi titta på den när det blir aktuellt. (alla skriver egna och de kan se väldigt olika ut.)
 
KungAnka skrev:
Intressant att läsa dina inlägg, Storken! Bra med lite kontrast mot oss som bara gjort max 5 husaffärer och försöker göra uttalanden på för litet underlag.

jag hoppas att kunna visa inte andra sidan utan sidan emellan två parter. det är väldigt lätt att skaffa sig åsikter och tolkningar till sin egen rätt, men man glömmer att det kanske upplevs annorlunda på andra sidan. och spelet mellan så klart.

mycket tack för första konstruktiva kommentar! d^_^b

5 husaffärer är rätt mycket! själv har jag gjort 4 ink lgh. men ett par hundra på jobbet. men man ser det helt annorlunda på privata än yrkes affärer. :(
 
Det är en STOR skillnad på skruv och bult....
 
Enk Projektet skrev:
Det är en STOR skillnad på skruv och bult....
Skruven har gängor. Det har inte bulten. Om det inte är en pinnbult då. Då är det bara gängor.
 
I min värld så är bult fingängad och med tillhörande mutter, skruv är för tex trä,plåt,plast och betong....
 
Nej, jag vet att det är en vida spridd uppfattning och om du tipsar svenska akademin kanske definitonen ändras, men en bult är ogängad. En "vagnsbult" är således en grov skruv med tillhörande mutter.
 
Pongu skrev:
Nej, jag vet att det är en vida spridd uppfattning och om du tipsar svenska akademin kanske definitonen ändras, men en bult är ogängad. En "vagnsbult" är således en grov skruv med tillhörande mutter.
Behövs inte. I Akademiens ordbok så finns det sexton olika betydelser på bult och Enk Projektets definition kallar dom för skrufbult. ;)

Kanske detta är nått som borde finnas i Bygga hus-wikin.
 
Ah, bra! Hädanefter blir det skrufbult!
 
Pongu skrev:
Ah, bra! Hädanefter blir det skrufbult!
..och det måste väl uttalas som det stavas. Spännande att komma in på Bahaus och fråga efter skrufbult.:p
 
Haha ...ja allt man läser på internet måste vara sant :D
nu släpper vi detta och återgår till ämnet.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.