Hej

Skulle behöva lite tips och råd - om det nu finns nåt smart att göra i mitt fall...

Det är så att mitt garage (ej byggt själv) saknar kantelement eller liknande vilket medför att fasaden/brädfodringen går ända ner till marknivå. T o m jag förstår att detta medför att trät kommer att ruttna i sinom tid. Garaget är oisolerat...

Min fråga är helt enkelt om man på nåt smart sätt i efterhand kan få dit nån form av kantelement?

Min farsa har lekt med tanken att stötta upp garaget för att sedan kapa av i lämplig höjd för att sedan få dit kantelement eller nåt.
Som sagt - jag behöver tips!

/En novis hemmafixare
 
Hur är garaget konstruerat? Gjuten platta? I så fall, hur högt ovan mark går den?
 
Bauhaus t.ex har både klädselbrädor samt finsågat virke i tryckt. Dessa kan du först grundolja ordentligt och sedan montera i skiftena närmast marknivån, låt de sedan sitta ett år och måla sedan brädorna så har du ett betydligt bättre skydd mot att de ruttnar.
 
Vad händer om man gräver bort lite av marken runt om?
 
Det som slår mig är ju att peta dit ett varv leca om det finns en kantbalk eller platta under.
 
Tack för alla svar!

"Raceman": Garaget har en gjuten platta i nivå med asfalterad infart på framsidan. På baksidan är marknivån något lägre så där syns plattan (ca 15-20 cm). Hur hade du gjort?

"Prototypen": Sidorna runt garaget ser ut så här. Asfalt på framsidan, en murkant (2 dm från fasad) längs sidan, gräsmatta på baksidan och andra sidan är ihopbyggd mot husgavel.

/Anterosen
 
anterosen skrev:
Hej

Skulle behöva lite tips och råd - om det nu finns nåt smart att göra i mitt fall...

Det är så att mitt garage (ej byggt själv) saknar kantelement eller liknande vilket medför att fasaden/brädfodringen går ända ner till marknivå. T o m jag förstår att detta medför att trät kommer att ruttna i sinom tid. Garaget är oisolerat...

Min fråga är helt enkelt om man på nåt smart sätt i efterhand kan få dit nån form av kantelement?

Min farsa har lekt med tanken att stötta upp garaget för att sedan kapa av i lämplig höjd för att sedan få dit kantelement eller nåt.
Som sagt - jag behöver tips!

/En novis hemmafixare
Köp fibercementskivor direkt från Sundolitt (tillverkaren av kantelement). Det gjorde jag på mitt, bara att kapa av panelen i önskad höjd, sedan trä in skivan under klädselbrädan så gott det går sedan sköt jag fast fibercementskivan med vanlig 3" spik direkt i väggreglarna.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.