Jag planerar för bygge av ca 75 m2 verkstad/garage/lagerbyggnad. Det blir inte garage för daglig in- o utkörning, snarare mek med hobbybilar och lagret är för min halvtidsfirma som säljer motorcykeldelar. Inga jättelaster med andra ord. Grunnar på att bygga med trägolv. Mjukt och skönt att gå och jobba på, snyggt att titta på, med tiden kommer det att bli smutsigt det vet jag men som hela bygget kommer gå i någon slags retrostil a la lada så är det inget som stör. Hållfastheten ser jag inte som något problem, om man förr kunde bygga magasinoch höskullar i trä som det går att köra traktor på så ska det inte vara något problem att dimensionera för ett par personbilar och ett par ton motorcykeldelar. Dessutom är det gör det självvänligt att bygga i trä tänker jag. Inget behov av att trumma ihop en massa människor för betonggjutning. Kantmuren blir visserligen en betongsula men det går ju att göra på 1-2 man.

Frågan är dock hur man ska få det varmt. Vill gärna undvika att bygga blindbotten och krypgrund, mycket jobb och material och dessutom blir det en ganska hög konstruktion vilket är lite otympligt för ett garage. Om man gör en modern variant av mullbänk, dvs oisolerat golv fyllt med leca ända upp till golvbrädorna, inga ventiler i grunden? Funkar det?

Hur tjockt med leca måste det vara? Antar att det skulle vara bra att lägga ett eller två dräneringrör mitt igenom huset och dessutom ha byggplast under lecan för att minimera fuktvandringen uppåt. Något mer att tänka på? Finns det något att läsa på nätet om det här. Var inne på Lecas hemsida men det gav inte mycket.
 
Intressant tanke!
Det här har jag också ett intresse av svar på eller vidare idéer om.
Ingen som byggt på liknande sätt?
 
Ja, sen är det förstås brandsäkerheten att tänka på. Jag vet att jag gör lite svetsjobb ibland, inte mycket men något blir det då och då. Med svetsfiltar på golvet bör det ju inte kunna hända något. Att antända en träbit i största allmänhet med en svetsloppa är jäkligt svårt, prova att sätta en tändsticka under en fyrkartig träbit så är det ju inte direkt att det wosh. Möjligen kan det var lite mer riskabelt om den är indränkt med gammal motorolja, vet inte riktigt. Mitt garagebygge drar i allafall ut på tiden så jag grunnar lite till och hoppas under tiden på att någon med erfarenhet delar mded sig här på forumet. Golv i trä vore ju verkligen både snyggt och skönt att jobba på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.