Hej jag har ett bigaråträd som är ca: 8-9m högt. Det skuggar en del+ att det blir väldigt skräpigt på marken runt trädet.
Så jag vill beskära trädet regält, vore lagom att få ner det till halva höjden.
Jag kan se på grenarna att trädet en gång i tiden varit beskuret i denna höld, men att nån för mer än 10 år sedan låtit de skott som uppstått få växa. Det är dessa skott jag nu funderar att ta bort.
Går det att göra det?
Om jag gör detta så komme nästan alla grenar med blad på att försvinna! Kommer trädet att ta sig igen, så det blir grönto fint igen? (jag vill ju inte ha ett träd utan löv)
Om det nu går att göra, när på året ska jag göra det?
 
Den bästa tiden på året att göra detta är under JAS månaderna. Juli-Aug-Sept.
Det du bör göra är en slags hamling. Du tar ner grenarna till stora stammarna.
Att göra så bör inte vara några problem för trädet men körsbär har en viss förmåga att ruttna invändigt.
Håll därför lite extra koll när du är uppe och sågar.
Trädet kommer se ganska glest ut tills nästa sommar då det kommer skjuta en hel mängd nya skott, gallra gärna med ett par års mellanrum.
 
Finns det nån risk att trädet dör om man tar bort för mycke? Jag kommer ju inte att lämna specielt många grenar med löv på.
 
Tack.
Dom skriver att det inte finns föryngrings ytor långt in på trädet. jag kommer alltså inte få nya skott ???
Om jag kapar av de grenar jag vill ha bort så måste jag ha nya skott, annars finns nästan ingan blad på trädet.
 
Att försöka minska storleken på ett träd som naturligt är storväxt blir sällan lyckat. Trädet kommer att anstränga sig till det yttersta för att så snabbt som möjligt återbilda den förlorade kronan. Är beskärningen dessutom illa gjort så ökar risken för sjukdomar som förkortar trädets livslängd. Just körsbär och plommon är känsligare för beskärning än vad äpplen och päron är. De har färre föryngringsytor än äpple o päron och de drabbas lätt av en sjukdom som heter gummiflöde (googla på det om du undrar).

Om du vill försöka dig på en beskärning och minimera riskerna för skador så är detta några tumregler.
1. sprid ut beskärningen under en period på 3-5 år, så minskar trädets benägenhet att reagera med en kaskad av nya skott.
2. beskär trädet under månaderna juli, augusti, september då trädet har bäst läkningsförmåga och andelen svampsporer i luften är låg.
3. Undvik skära grenar som är tjockare än 10 cm.
4. Gör snygga snitt, så nära en förgrening som möjligt men utan att skada grenkragen. Skär du så att det blir stumpar så skapar du också inkörningsport för diverse sjukdomar.
5. Använd vassa verktyg, som du rengör med T-sprit innan och efter beskärningen.

Bra tips om hur du beskär träd hittar du här (handlar om äppelträd - principerna är desamma - men körsbär klarar inte hård beskärning på samma sätt som äpple):
http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm

Fundera också på varför du vill beskära trädet. Har det vuxit sig för stort för trädgården? I så fall är det bättre att ta ner det och plantera ett nytt. Välj då ett som är ympat på svagväxande stam så blir det inte så stort. Är det bara körsbären som du vill åt, så kanske du kan både plantera ett nytt och ha kvar det gamla. Ett uppväxt träd kan vara värdefullt för trädgårdsmiljön, bildar "tak" tak över trädgården, vackert när det blommar, småfåglarna blir glada åt bären, etc. Dåligt beskurna träd är ingen prydnad för trädgården!
http://www.juniper.se/tradvard/exempel.htm
 
Redigerat:
Mitt råd är att vänta till direkt efter skörd och att använda tiden fram till dess att leta reda på en utbildad arborist. Det är väl investerade kronor, de tar betalt per timme och vet vad de gör.
 
Jag vill inte att trädet dör, så det verkar som det bästa kanske är att låta det vara.
Trädet är inte det finaste, men det är endå at stort träd, att plantera att nytt blir inte samma sak, dat tar ju många år innan den får en stor krona.

Mitt träd har en stam som är ca 70cm hög, sen delar den sig i 4 grova stammar (har varit 5, men en som var liten har dött/ruttnat)
Desa 4 stammar går utåt & sen uppåt. grenarna som går ut vid 4-5 meters höjd har troligtvis kapas på någe vis, för från som går det upp många vatten skott, som växt sig stora som nya stammar (dom är ca 15 cm grova, kanske lite mer) Dessa växer rakt upp i 3-4 meter till md fint grenverk åt alla håll.

Jag gillar ju mer närr man har en rak stor stam & en rund krona, inte när man låter stammen drana sig långt ned.
 
Här är några bilder (mobilkamera)

En bildär tagen rakt underifrån & upp, så vinkeln blir lite konstig. Men den förställer en av dom stälen där man ser att trädet tidigare har beskurits på, men det måste vara långt över 10 år sedan.
 
  • DSC00001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00004.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det blir nog svårt att beskära detta träd själv. Anna H's råd att anlita en arborist skulle jag också rekommendera.
 
Det är svårt att se kronans uppbyggnad på den första bilden. Menar du att trädet tidigare har beskurits ungefär i kronans halva höjd? Och din idé var att i ett svep ta ner trädet till den höjden igen? Glöm det! Den tidigare beskärningen gjordes när trädet var betydligt yngre och hade förmåga att bilda nya grenar vid beskärningsstället. Inte heller kan du göra något åt att trädet grenar sig i fyra på låg höjd (bild 3). Det måste du leva med.

Vad du möjligtvis skulle kunna göra är att glesa ut grenverket i höjd med den förra beskärningen där alltför många skott vid varje snitt har fått bilda grenar. (Det som syns på bild nummer 2) Lämpligt vis tar du endast ett par grenar varje sommar och så får du på sikt en snyggare krona. Försök därmed helst få bort fula snitten från förra beskärningen, samt grenar med trubbig grenvinkel.

Dock kommer trädet därmed inte att bli lägre!

Att få ner trädets höjd är en jobb för en arborist (som flera tidigare har föreslagit). En arborist klänger omkring i trädets högre delar och skär i det mindre grenverket, något som är svårt för dig att göra själv.

Men, du ska ha klart för dig att trädet inte slutar växa för det..... Även om du anlitar arborist nu för att minska höjden något så kommer du om några år behöva göra om samma sak.

Fördelen med att anlita arborist är att de samtidigt kan inspektera om trädet är friskt och inte utgör någon säkerhetsrisk. De kan också rensa upp bland de skador som tidigare beskärningar har orsakat.

Hoppas att vi nu har lyckats övertyga dig om att lägga din ursprungliga idé om radiklabeskärning på hyllan!;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.